Elektrikli Araçlara İlişkin Şarj Hizmeti Yönetmeliği Yayınlandı! 19 Nisan 2022
02.04.2022 tarihli ve 31797 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan ve yayımı tarihinde yürürlüğe giren Şarj Hizmeti Yönetmeliği (“Yönetmelik”) kapsamında, elektrikli araçlara elektrik enerjisi temininin sağlandığı şarj ünitesi ve istasyonlarının kurulması, şarj ağı ve şarj ağına bağlı şarj istasyonların işletilmesi, şarj hizmetinin sunulmasına ilişkin usul ve esasları belirlemektedir. Bu çalışmada, Yönetmelik ile öngörülen başlıca esaslar ele alınacaktır.

A. Şarj Ağı İşletmeciliğine İlişkin Usul ve Esaslar |
Yönetmeliğin 4. Maddesi kapsamında şarj ağı işletmeciliği, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’ndan (“Kurum”) alınan şarj ağı işletmeci lisansı (“Lisans”) kapsamında yürütülecektir. |
Lisans başvurusunda bulunma ve şarj hizmeti sunma yönünden Yönetmelik kapsamında kısıtlamalara yer verilmiştir. Buna göre, elektrik piyasasında faaliyet gösteren ve tarifesi düzenlemeye tabi olan lisans sahibi tüzel kişiler, bu lisansa başvuruda bulunamayacak ve şarj hizmeti sunamayacaklardır. |
Mevzuata aykırı olarak şarj ağı işletmeciliğinin yapılması durumunda ilgili kişi hakkında, Elektrik Piyasası Kanunu’nun (“Kanun”) 16. Maddesi uyarınca öngörülen yaptırımlar uygulanacaktır. |
B. Lisans Başvurusunun Usulü, Değerlendirilmesi ve Sonuçlandırılması |
Yönetmelik kapsamında lisans başvurusunda bulunacak tüzel kişinin; |
|
Yukarıda açıklanan koşulları sağlayan tüzel kişiler, 18.04.2022 tarihinden itibaren yalnızca EPDK Başvuru Sistemi vasıtasıyla başvuruda bulunabileceklerdir. Kurum tarafından yayınlanan 07.04.2022 tarihli bilgilendirme metni uyarınca, elden veya posta yolu ile gerçekleştirilen başvurular dikkate alınmayacaktır. |
Bu kapsamda başvurucunun başvuru yapmaya yetkili kıldığı kişi veya kişilere ait yetki belgelerinin aslının ya da noter onaylı bir nüshasının, https://www.epdk.gov.tr/ Detay/ Icerik/ 5-12653/ sarj-agi-isletmeci-lisansi-basvurusu-hakkinda adresinde yer alan dilekçe formatına uygun olacak şekilde elden veya posta yoluyla Kurum’a sunulması gerekmektedir. Söz konusu başvuru, Kurumun ön değerlendirmesini takiben değerlendirmeye alınma tarihinden itibaren en geç otuz gün içerisinde Kurul tarafından nihai karara bağlanacak olup lisansa bağlı hak ve yükümlülükler, lisansta belirtilen tarihten itibaren geçerli olacaktır. Karara binaen lisans sahibinin ticaret unvanı, tescilli marka ve lisans süresi bilgileri Kurum’un internet adresinde ilan edilecektir. |
C. Lisans Bedeli |
Yönetmelik m. 11 uyarınca lisans bedelleri; lisans alma, lisans tadili ve lisans sureti çıkartma işlemleri ile yıllık lisans bedellerinden oluşmakta olup 10895 sayılı Kurul kararı uyarınca, 2022 yılında uygulanacak olan lisans alma bedeli 300.000,00-TL; lisans tadil bedeli 14.000,00-TL ve lisans sureti çıkartma bedeli 3.000,00-TL olarak belirlenmiştir. Lisans bedelleri, her yıl Aralık ayı sonuna dek Kurul tarafından belirlenerek internet sitesinde ilan edilecektir. |
Ek olarak, Yönetmelik m. 11/6 uyarınca 01.01.2028 tarihine dek lisans sahiplerinden yıllık lisans bedeli tahsil edilmeyecektir. |
D. Lisans Süresi, Tadili ve Sona Ermesi |
Yönetmeliğin 12. Maddesi gereğince lisans, en fazla 49 yıl için verilecektir. Bu süre, yürürlükteki lisans süresinin bitiminden en erken dokuz ay ve en geç üç ay önce Kurum’a iletilecek talep üzerine uzatılabilecektir. |
Yönetmelik gereği Lisans, lisans süresinin bitiminde tebligat yapılmaksızın kendiliğinden sona erer buna ek olarak lisans, Kurul kararıyla da sona erdirilebilir. Kurul kararı ile lisansın sona erme nedenlerinden başlıcaları şu şekildedir; |
|
E. Lisans Sahibinin Hak ve Yükümlülükleri |
Lisans sahibinin oluşturacağı şarj ağı, lisans sahibince bizzat veya onun tarafından düzenlenen sertifikalar kapsamında işletilen, halka açık ve ticari faaliyet yürütülen özel şarj istasyonlarından oluşmaktadır. Bu kapsamda lisans sahibi, lisansının geçerlilik tarihinden itibaren 6 ay içinde en az 50 adet şarj ünitesinden ve en az 5 farklı ilçedeki şarj istasyonundan oluşan şarj ağını oluşturmakla yükümlüdür. Şarj ünitelerine ilişkin gerekli donanımsal özellikler ise Yönetmelik m. 15’te düzenlenmiştir. |
Yönetmelik devam eden maddeleri kapsamında düzenlenmiş olan hak ve yükümlülüklerden başlıcaları şunlardır; |
|
Yönetmelik Lisans sahibinin, şarj ağına yeni bir şarj istasyon eklemesi veya şarj ağından şarj istasyonu çıkarmak istemesi durumunu da düzenlemiş olup Yönetmelik, bu hallerde Kurum’a başvuru / bildirim şartı getirmektedir. |
F. Lisans Sahibi Tarafından Verilecek Sertifikalar ve Şarj İstasyonları |
Yönetmelik m. 20 uyarınca lisans sahibi, üçüncü kişilerce şarj istasyonu kurulması ve işletilmesi ile şarj istasyonunun kendi şarj ağına bağlı olarak çalışması için sertifika düzenleyebilmektedir. Kanun koyucu, düzenlenen sertifikanın süresini her halükarda lisans sahibinin lisansının geçerlilik süresi ile sınırlandırmıştır. Ek olarak, şarj istasyonu işletmecisi, sertifika düzenleyenin gözetimi ve denetimi kapsamında faaliyette bulunacak olup istasyonun Kurum veya yetkililerce denetlenmesi de söz konusu olabilecektir. |
Yönetmelik kapsamında şarj istasyonu, bir veya birden fazla şarj ünitesinden meydana gelebilecek olup sağlanacak şarj hizmetinin bir şarj ağına bağlı olarak yürütülmesi gerekmektedir. Bununla birlikte Yönetmeliğin 5. Maddesi uyarınca, özel şarj istasyonlarının ve kullanıcıların ticari faaliyet göstermeksizin kendi ihtiyacı için kurduğu şarj ünitelerinin bir şarj ağına bağlanmaları zorunlu kılınmamıştır. |
Ticari faaliyet gösterecek olan şarj istasyonlarının şarj hizmeti sunmaya başlayabilmesi için öncelikle iş yeri açma ve çalışma ruhsatına sahip olmaları gerekmektedir. |
G. Fiyatlandırma |
Elektrik Piyasası Kanunu’nun Ek 5. Maddesinde yer alan haller saklı olmak kaydıyla, şarj hizmeti fiyatının serbestçe belirlenmesi esastır. Şarj hizmeti fiyatı, elektrikli araca aktarımı yapılan birim enerji fiyatı (TL/kWh) cinsinden uygulanacaktır. Yönetmeliğin 25.maddesi kapsamında uygulanan şarj hizmeti karşılığında, şarj hizmeti fiyatı esas alınarak hesaplanan bedel dışında bağlanma bedeli, işlem başlatma bedeli, şarj ekipmanı kullanımı bedeli gibi her ne ad altında olursa olsun ayrı bir bedel talep edilemez. |
Kurum şarj hizmeti kapsamında düzenlenen faaliyetleri veya rekabeti engelleme, bozma veya kısıtlama amacını taşıyan veya bu etkiyi doğuran veya doğurabilecek nitelikte anlaşma veya eylemlerin şarj hizmetlerini bozucu etkiler oluşturması halinde, gerekli işlemlerin başlatılmasıyla birlikte, her seferinde üç ayı aşmamak üzere, faaliyetlerin her aşamasında, bölgesel veya ulusal düzeyde uygulanmak için taban ve/veya tavan fiyat tespitine ve gerekli tedbirlerin alınmasına yetkilidir. |
H. Şarj Hizmetinin Kullanıcılar Yönünden Değerlendirilmesi |
Yönetmelik m. 27 uyarınca kullanıcıların, şarj hizmeti sunan halka açık tüm şarj istasyonlarından eşit durumdaki diğer kullanıcılarla aynı koşullarda hizmet alması esastır. |
Yönetmelik kapsamında öngörülen bir diğer husus da sadakat sözleşmesi olup bu sözleşme kullanıcının başvurması üzerine elektrikli araç kullanıcısı ile şarj ağı işletmecisi arasında, hizmetin belirli avantajlar dahilinde edinilmesi amacı ile akdedilmektedir. |
Ek olarak, Kurum tarafından şarj ağlarının tamamında yer alan halka açık şarj istasyonlarının coğrafi konumları, şarj ünitesi sayıları, güçleri ve tipleri, soket sayıları ve tipleri ile uygunluk durumlarının, ödeme yönteminin ve şarj hizmeti fiyatlarının yayımlandığı bir serbest erişim platformu kurulacaktır. |
I. Sonuç |
Netice itibariyle elektrikli araçların kullanımının çevreci bir anlayış ile adım adım artırıldığı bu günlerde, gerçekleştirilen uyum çalışmaları çerçevesinde Şarj Hizmeti Yönetmeliği kapsamında fiyatlandırma, lisans, denetim ve sertifikasyon gibi pek çok hususa yasal bir zemin kazandırılmıştır. Bu doğrultuda, şarj hizmeti sağlayan kişilerin 02.08.2022 tarihine dek durumlarını Yönetmelik’te belirtilen yasal zemine uygun hale getirmeleri gerekmektedir. |
Elektrik Piyasası Kanunu çerçevesinde tanzim edilerek elektrikli araçlara ilişkin şarj hizmeti sunumunda önemli bir yasal zemin oluşturan Yönetmeliğin, çevre hukuku alanında birçok regülasyonun da öncüsü olabileceği kanaatindeyiz. Yönetmelik metnine https://www.mevzuat.gov.tr/ mevzuat? Mevzuat No= 39454& Mevzuat Tur= 7& Mevzuat Tertip= 5 adresinden erişim sağlanması mümkündür. |
Diğer Haberler
-
7.3.2023
Emeklilikte Yaşa Takılanlara İlişkin Yeni Yasal Düzenlemeler Nelerdir?
25.08.1999 tarihinde yapılan yasal düzenleme ile emekliliğe hak kazanmak için yaş şartı getirilmiş ve emeklilik koşulları yeniden düzenlenmiştir. Buna göre, ilk defa 09.09.1999 tarihinden (bu tarih dahil) sonra sigortalı sayılanların emeklilik için yaş şartına dahil olmalarının yanı sıra tabi oldukları sigortalılık süresi, prim ödeme gün sayısı veya hizmet bakımından da yaşlılık veya emekli aylığına hak kazanma koşulları yeniden belirlenmiştir.
-
3.1.2023
Türk Ticaret Kanunu 1530. Maddesi Kapsamında Yeni Tespitler Nelerdir?
02.01.2023 tarihinde yayımlanan 32061 sayılı Resmî Gazete'de; Mal ve Hizmet Tedarikinde Geç Ödemlerde Uygulanacak Temerrüt Faiz Oranı ve Alacağın Tahsili Masrafları İçin Talep Edilebilecek Asgari Gideri Tutarı Hakkında Tebliğ ("Tebliğ") Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası tarafından ilan edilmiştir.
-
3.1.2023
Reeskont Ve Avans İşlemlerinde Uygulanacak Faiz Oranları Belirlendi.
31 Aralık 2022 tarihinde yayımlanan mükerrer 32060 sayılı Resmi Gazete'de; Reeskont ve Avans İşlemlerinde Uygulanacak Faiz Oranlarının Tespiti hakkında Tebliğ ile Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası tarafından yeni oranlar ilan edilmiştir.
-
29.12.2022
Top 10 Deals Of The Year 2022
-
20.12.2022
Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanunda Artan Parasal Sınırlar Ve Değişen İdari Cezalar Nelerdir?
1- Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun Tüketici Hakem Heyetleri Yönetmeliğinde Yer Alan Parasal Sınırlar Artırıldı 16 Aralık 2022 tarihli, 32045 sayılı Resmi Gazete'de; 502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 68'inci Ve Tüketici Hakem Heyetleri Yönetmeliğinin 6'ncı Maddelerinde Yer Alan Parasal Sınırların Artırılmasına İlişkin ("Tebliğ") yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
-
7.12.2022
Gıda Perakende Sektöründeki Zincir Mağazalara Veri Paylaşma Zorunluluğu Getirildi.
7 Aralık 2022 tarihli, 32036 sayılı Resmî Gazete 'de; Perakende Ticarette Uygulanacak İlke ve Kurallar Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik ("Yönetmelik") yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
-
6.12.2022
Gayrimenkul Satışlarında "Ekspertiz Raporu Alınması Ve İbrazı Zorunluluğu" Mu Getiriliyor?
25 Ekim 2022 tarihinde yayımlanan mükerrer 31994 sayılı Resmî Gazete 'de; 6294 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararı ile Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Strateji ve Bütçe Başkanlığınca hazırlanan "2023 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı" (Bundan böyle "Program" olarak anılacaktır.) ilan edilmiştir.
-
5.12.2022
Bağımsız Denetime Tabi Şirketlerin Belirlenmesine Dair Karar ile Getirilen Değişiklikler Nelerdir?
Bilindiği üzere gerek kamuoyunun gerekse ortakların şirketin finansal durumu ile ilgili aydınlatılması açısından önem taşıyan bağımsız denetim, 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu (TTK) uyarınca Cumhurbaşkanı tarafından belirlenecek şirketler için zorunlu kılınmıştır.
-
15.9.2022
Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği'nde Yürürlük Tarihi Ertelenen Hükümler Nelerdir?
Resmi Gazete'nin 14 Eylül 2022 tarihli sayısında "MESAFELİ SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİKTE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA YÖNETMELİK" (Bundan sonra "Yönetmelik" olarak anılacaktır.) yayımlanmış olup bu yönetmelik uyarınca, "Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği'nde" 23 Ağustos 2022 tarihinde yapılan bazı düzenlemelerin yürürlük tarihlerinde değişikliğe gidilmiştir.
-
18.7.2022
E-Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun Kapsamındaki Değişiklikler
7 Temmuz 2022 tarihli ve 31889 Sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan 7416 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile 6563 sayılı Kanun'da ("Kanun") meydana getirilen değişiklikler neticesinde elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılarının ("Aracı Hizmet Sağlayıcı") ve elektronik ticaret hizmet sağlayıcılarının ("Hizmet Sağlayıcı") yükümlülükleri, işbu yükümlülüklere aykırılık durumunda öngörülen idari para cezaları, elektronik ticaret lisansı ve Ticaret Bakanlığı'nın ("Bakanlık") bu alandaki yetkilerinin genişletilmesi gibi hususlarda birçok yeni hukuki düzenleme öngörülmüştür. İşbu yazımızda, öngörülen yeni düzenlemeler neticesinde ilgili Kanun hükümlerinin içeriklerine değinilerek yürürlüğe giriş tarihleri intibak süreci açıklanacaktır.
-
30.6.2022
Noterlere Taşınmaz Satışı Yetkisi Veren Düzenleme Resmi Gazete'de Yayımlandı; Yürürlüğü 1 Ocak 2023 Olarak Belirlendi!
28 Haziran 2022 tarihli resmi gazetede yayımlanan 7413 sayılı "Hâkimler Ve Savcılar Kanunu İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun" ile Noterlere taşınmaz satışına yetki veren düzenleme getirildi.
-
2.6.2022
İnternet Ortamında Yayınlanan İlanlara Yönelik Devamlı Bilgi Verme Yükümlülüğü
31 Mayıs 2022 tarihli Resmî Gazetede 538 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (“Tebliğ”) yayımlanmıştır. Bu tebliğ kapsamında, taşınır ve taşınmazlar ile mal ve hizmetlerin alınması, satılması veya kiralanmasının temin edilmesine yönelik olarak verilen ilanların yayımlanmasına aracılık eden aracı hizmet sağlayıcıları, sosyal ağ sağlayıcıları ile yer sağlayıcılarına bazı yükümlülükler getirilmiştir. Bahsi geçen kişilere, gerçekleştirdikleri söz konusu işlemlere ilişkin olarak, Tebliğ’de belirtilen belirli bilgileri, elektronik ortamda oluşturulan sistem aracılığıyla Gelir İdaresi Başkanlığı'na bildirme zorunluluğu getirilmiştir.
-
9.5.2022
Şarj Ağı İşletmeci Lisans Başvuruları İle Elektrikli Araç Şarj İstasyonlarına İlişkin Teşvik Başvuruları Başladı!
Elektrikli araçlara elektrik enerjisi sağlayacak olan şarj istasyonlarına dair esasların düzenlendiği Şarj Hizmeti Yönetmeliği’nde (“Yönetmelik”), bu istasyonların bağlı oldukları şarj ağının işletilmesi açısından lisans edinilmesi zorunluluğu da öngörülmüştür. Kurulması planlanan şarj istasyonlarına yapılacak yatırımların teşviki amacıyla T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından “Teknolojik Ürün Yatırım Destek Programı Elektrikli Araçlar İçin Şarj İstasyonları Çağrısı” başlatılmıştır.
-
26.4.2022
Parmak İzi Kayıt Sistemine İlişkin Anayasa Mahkemesi Kararı Yayımlandı!
Çalışma hayatında işverenler tarafından özellikle çalışanların işe giriş kayıtlarının parmak izi, yüz, avuç içi veya retina tarama yöntemleri ile denetlenmesi noktasında Anayasa Mahkemesi yeni bir karara imza atmıştır. Anayasa Mahkemesi’nin parmak izi kayıt sistemi ile mesai takibi yapılmasının kişisel verilerin korunması hakkını ihlal ettiğine yönelik 10.03.2022 tarihli kararı, 19 Nisan 2022 tarih ve 31814 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanmıştır.
-
25.4.2022
Menfi Tespit Davalarında Arabulucuya Başvuru Zorunluluğu!
Menfi tespit davaları bakımından arabulucuya başvuru zorunluluğu konusu doktrin ve içtihatlarda tartışma konusu olmuştur. Ancak gelinen noktada bu konuda içtihat birliğine varılmış olup menfi tespit davaları bakımından arabulucuya başvuru zorunluluğunun olmadığı kabul edilmektedir.