Konkordato Hükümlerinde Değişiklik 10 Aralık 2018

İcra ve İflas Kanunu’nun konkordato da dahil olmak üzere çeşitli maddelerinde değişiklik yapan Abonelik Sözleşmesinden Kaynaklanan Para Alacaklarına İlişkin Takibin Başlatılması Usulü Hakkında Kanun Teklifi (“Kanun”) Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kurulu’nda kabul edilerek yasalaştı. Kanunun önümüzdeki günlerde Resmi Gazete’de yayımlanarak, yapılan değişikliklerin yürürlüğe girmesi beklenmektedir. Kanun ile konkordato bakımından kabul edilen değişiklikleri aşağıda bilgilerinize sunmak isteriz.

1. Konkordato Ön Projesine İlişkin Getirilen Değişiklikler Nelerdir?

Konkordato başvurusu sırasında mahkemeye sunulacak belgeler arasında yer alan konkordato ön projesinde yer alan teklifin gerçekleşeceği hususunda güvence veren denetim raporunun hazırlanmasına ilişkin değişiklik getirilmiştir.
Buna göre, denetim raporu artık sadece Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumunca kamu yararını ilgilendiren kuruluşların denetimi kapsamında hazırlanacaktır. Ayrıca, denetim raporunun konkordato ön projesinde yer alan teklifin gerçekleşeceği hususunda kuvvetle muhtemel, değil makul güvence vermesi gerekecektir.
Dolayısıyla, denetim raporunun hazırlayacak kişiler bakımından sınırlama ve raporun ön projede yer alan teklifin gerçekleşeceğine dair daha somut veriler içermesi zorunluluğu getirilmiştir.

2. Denetim Raporu ve Dayanaklarını Hazırlayan Kurumların Sorumluluğu Ne Olacaktır?
Denetim raporunu hazırlayan kurumların sorumluluğuna ilişkin bir düzenleme Kanun öncesinde bulunmamaktaydı. Kanun ile birlikte hazırlanacak denetim raporu, ve rapora dayanak oluşturan denetimlerde, denetim kuruluşlarının faaliyetleri, hak ve yükümlülükleri, raporların inceleme ve denetimleri, bu raporlar sebebiyle doğacak idari ve hukuki sorumlulukları düzenlenmiştir.
Değişiklik ile birlikte denetim raporu hazırlayan kurumlar, rapor içeriğinde sunacakları bilgi ve belgelerden ve buna bağlı doğabilecek zararlardan sorumlu olacaktır.

3. Üç Komiser Seçilmesi Halinde Getirilen Değişiklikler Nelerdir?
Konkordato komiserlerinin niteliklerine ilişkin olarak 02.06.2018 tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren ‘Konkordato Komiserinin Niteliklerine ve Alacaklılar Kurulunun Zorunlu Olarak Oluşturulmasına Dair Yönetmelik’ ile belirlenen niteliklere ek olarak, Kanun ile birlikte üç komiser atanması halinde komiserlerden birisinin mahkemenin bulunduğu ilde faaliyet göstermek şartıyla Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu tarafından yetkilendirilmiş ve sorumlu denetçi olarak onaylanmış bağımsız denetçiler arasından seçilmesi zorunluluğu getirilmiştir.

4. Konkordato Komiseri Atanmasına İlişkin Getirilen Değişiklikler Nelerdir?
Kanun öncesinde atanacak konkordato komiserlerinin listeden seçilmesi zorunluluğu bulunmamaktayken Kanun ile birlikte komiserlerin bilirkişilik bölge kurulları tarafından oluşturulan komiser listesinden seçileceği düzenlenmiştir. Listeye kayıt olabilmek için Adalet Bakanlığı tarafından izin verilen kurumlardan eğitim alınmış olması zorunludur. Ancak, listede görevlendirilecek komiser bulunmaması halinde liste dışından görevlendirme yapılması mümkündür. Listeye kayıt olmasa dahi Kamu Gözetimi, Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu komiser olarak görevlendirilebilecektir.

5. Konkordato Talebinin Reddine İlişkin Getirilen Değişiklikler Nelerdir?
Konkordato talebinin reddi gerekçelerine ek olarak Kanun ile birlikte borçlunun alacaklıları zarara uğratma amacıyla hareket ettiğinin anlaşılması halinde de konkordato talebi reddedilerek iflasa karar verilebilecektir.

6. Değişiklikler Devam Eden Taleplere Uygulanacak Mıdır?
Kanun ile getirilen değişiklikler yürürlüğe girdikleri tarihte görülmekte olan konkordato talepleri hakkında uygulanmayacaktır. Komiser listesi oluşturuluncaya kadar ise listeden komiser görevlendirilmesi zorunluluğu uygulanmayacaktır.

Diğer Haberler