Parmak İzi Kayıt Sistemine İlişkin Anayasa Mahkemesi Kararı Yayımlandı! 26 Nisan 2022
Çalışma hayatında işverenler tarafından özellikle çalışanların işe giriş kayıtlarının parmak izi, yüz, avuç içi veya retina tarama yöntemleri ile denetlenmesi noktasında Anayasa Mahkemesi yeni bir karara imza atmıştır. Anayasa Mahkemesi’nin parmak izi kayıt sistemi ile mesai takibi yapılmasının kişisel verilerin korunması hakkını ihlal ettiğine yönelik 10.03.2022 tarihli kararı, 19 Nisan 2022 tarih ve 31814 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanmıştır.

Olay akışını özetlemek gerekirse; Söke Belediye Başkanlığında devlet memuru olarak çalışan başvurucu, kurumda parmak izi sistemi ile mesai takibine başlanması nedeniyle çalıştığı kuruma söz konusu uygulamanın kaldırılması için başvurmuştur. Başvurunun kurum tarafından reddedilmesi üzerine İdare Mahkemesinde bahse konu idari işlemin kaldırılması için dava açmıştır. |
İdare Mahkemesince davanın kabulüne karar verilmiş, karara karşı kurum tarafından istinaf kanun yoluna başvurulmuştur. Bölge İdare Mahkemesi istinaf başvurusunun kabulü ile kesin olarak davanın reddine karar vermiştir. |
Bunun üzerine başvurucu, parmak izi kayıt sistemi ile mesai takibi yapılması nedeniyle özel hayata saygı hakkı kapsamındaki kişisel verilerin korunmasını isteme hakkının ihlal edildiğini ileri sürerek Anayasa Mahkemesine başvurmuştur. |
Anayasa’nın 20. Maddesi uyarınca kişisel veriler ancak kanunda öngörülen hallerde veya kişinin açık rızasının mevcut olması halinde işlenebilmektedir. Buna paralel olarak, 6698 Sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nun (“Kanun”) 6. Maddesinde bazı kişisel veri gruplarına özel bir önem atfedilmiş ve bunların ancak kişinin açık rıza göstermesi halinde ya da başkaca bir kanunda açıkça öngörülmesi hâlinde işlenebileceği belirtilmiştir. Bu hususta verilecek olan rızanın “açık rıza” olarak nitelendirilebilmesi için ise işlenecek kişisel verinin kapsamı, amacı, sınırları ve sonuçları hakkında veri sahibinin önceden yeterli bir biçimde bilgilendirilmesi, meşru bir amacın varlığı, kişisel verilerin korunması hakkında daha az bir müdahale ile meşru amacı gerçekleştirmeye yönelik başka bir yöntemin olmaması ve sadece amaçla sınırlı olarak işlenmesi gerektiği vurgulanmıştır. Dolayısıyla kişisel verilerin işlenmesinin ilgili kişinin iznine bağlı olarak gerçekleştirilse ve belirli bir amaca bağlı olsa bile açık rıza alınarak ilerlenmesinin aşırı miktarda veri toplanmasını meşrulaştırmayacağının, ölçülülük ilkesi ışığında ilgili kişilerden minimum düzeyde veri talep etme ilkesi ile uyumlu olmayacağının da altı çizilerek Kişisel Verileri Koruma Kurumu ile bu konudaki görüşünün aynı yönde olduğu belli edilmiştir. |
Anayasa Mahkemesince konu ile ilgili mevzuat incelendiğinde 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu uyarınca devlet memurlarının çalışma saatleri ile günlük çalışma saatlerinin başlama ve bitme saatlerinin idare tarafından kontrol edilebilmesine ilişkin hükmün mevcut olduğu görülmekle birlikte bu kontrolün nasıl sağlanacağına ilişkin herhangi bir yöntemin yer almadığı görülmüştür. Benzer şekilde 5393 sayılı Belediye Kanunu’nda da belediye başkanına belediye teşkilatını sevk ve idare etme yetkisi tanınmış fakat bu yetkiyi kullanma kapsamı belirlenmemiştir. Bu durumda, başkaca kanunlarda işe giriş çıkış takibi kapsamında biyometrik verilerin işlenebileceğine dair açık bir düzenleme olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. |
Sonuç olarak, Anayasa Mahkemesi kanuni dayanağı olmaksızın özel nitelikli kişisel verilerin idare tarafından işlenmesi nedeniyle özel hayata saygı kapsamındaki kişisel verilerin korunmasını isteme hakkının ihlal edildiği sonucuna ulaşmış ve biyometrik verinin mesai takibi gibi amaçlarla işlenmesine olan negatif yaklaşımını açıkça ortaya koymuştur. |
Kararın tam metnine aşağıdaki linkten ulaşabilirsiniz: |
https://www.resmigazete.gov.tr/ eskiler/ 2022/ 04/ 20220419-7.pdf |
Diğer Haberler
-
18.7.2022
E-Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun Kapsamındaki Değişiklikler
7 Temmuz 2022 tarihli ve 31889 Sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan 7416 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile 6563 sayılı Kanun'da ("Kanun") meydana getirilen değişiklikler neticesinde elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılarının ("Aracı Hizmet Sağlayıcı") ve elektronik ticaret hizmet sağlayıcılarının ("Hizmet Sağlayıcı") yükümlülükleri, işbu yükümlülüklere aykırılık durumunda öngörülen idari para cezaları, elektronik ticaret lisansı ve Ticaret Bakanlığı'nın ("Bakanlık") bu alandaki yetkilerinin genişletilmesi gibi hususlarda birçok yeni hukuki düzenleme öngörülmüştür. İşbu yazımızda, öngörülen yeni düzenlemeler neticesinde ilgili Kanun hükümlerinin içeriklerine değinilerek yürürlüğe giriş tarihleri intibak süreci açıklanacaktır.
-
30.6.2022
Noterlere Taşınmaz Satışı Yetkisi Veren Düzenleme Resmi Gazete'de Yayımlandı; Yürürlüğü 1 Ocak 2023 Olarak Belirlendi!
28 Haziran 2022 tarihli resmi gazetede yayımlanan 7413 sayılı "Hâkimler Ve Savcılar Kanunu İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun" ile Noterlere taşınmaz satışına yetki veren düzenleme getirildi.
-
2.6.2022
İnternet Ortamında Yayınlanan İlanlara Yönelik Devamlı Bilgi Verme Yükümlülüğü
31 Mayıs 2022 tarihli Resmî Gazetede 538 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (“Tebliğ”) yayımlanmıştır. Bu tebliğ kapsamında, taşınır ve taşınmazlar ile mal ve hizmetlerin alınması, satılması veya kiralanmasının temin edilmesine yönelik olarak verilen ilanların yayımlanmasına aracılık eden aracı hizmet sağlayıcıları, sosyal ağ sağlayıcıları ile yer sağlayıcılarına bazı yükümlülükler getirilmiştir. Bahsi geçen kişilere, gerçekleştirdikleri söz konusu işlemlere ilişkin olarak, Tebliğ’de belirtilen belirli bilgileri, elektronik ortamda oluşturulan sistem aracılığıyla Gelir İdaresi Başkanlığı'na bildirme zorunluluğu getirilmiştir.
-
9.5.2022
Şarj Ağı İşletmeci Lisans Başvuruları İle Elektrikli Araç Şarj İstasyonlarına İlişkin Teşvik Başvuruları Başladı!
Elektrikli araçlara elektrik enerjisi sağlayacak olan şarj istasyonlarına dair esasların düzenlendiği Şarj Hizmeti Yönetmeliği’nde (“Yönetmelik”), bu istasyonların bağlı oldukları şarj ağının işletilmesi açısından lisans edinilmesi zorunluluğu da öngörülmüştür. Kurulması planlanan şarj istasyonlarına yapılacak yatırımların teşviki amacıyla T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından “Teknolojik Ürün Yatırım Destek Programı Elektrikli Araçlar İçin Şarj İstasyonları Çağrısı” başlatılmıştır.
-
25.4.2022
Menfi Tespit Davalarında Arabulucuya Başvuru Zorunluluğu!
Menfi tespit davaları bakımından arabulucuya başvuru zorunluluğu konusu doktrin ve içtihatlarda tartışma konusu olmuştur. Ancak gelinen noktada bu konuda içtihat birliğine varılmış olup menfi tespit davaları bakımından arabulucuya başvuru zorunluluğunun olmadığı kabul edilmektedir.
-
20.4.2022
Dövize Endeksli Menkul Satış Sözleşmelerinde Ödemenin Yapılacağı Para Cinsine İlişkin Değişiklik!
Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında 32 sayılı Karar gereğince, tespiti Hazine ve Maliye Bakanlığı’na bırakılan konular “TÜRK PARASI KIYMETİNİ KORUMA HAKKINDA 32 SAYILI KARARA İLİŞKİN TEBLİĞ (“Tebliğ”) (Tebliğ No: 2008-32/34)” ile düzenlenmiştir.
-
19.4.2022
Elektrikli Araçlara İlişkin Şarj Hizmeti Yönetmeliği Yayınlandı!
02.04.2022 tarihli ve 31797 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan ve yayımı tarihinde yürürlüğe giren Şarj Hizmeti Yönetmeliği (“Yönetmelik”) kapsamında, elektrikli araçlara elektrik enerjisi temininin sağlandığı şarj ünitesi ve istasyonlarının kurulması, şarj ağı ve şarj ağına bağlı şarj istasyonların işletilmesi, şarj hizmetinin sunulmasına ilişkin usul ve esasları belirlemektedir. Bu çalışmada, Yönetmelik ile öngörülen başlıca esaslar ele alınacaktır.
-
19.4.2022
“İndirimli Satış Reklamları” Hakkında Beklenen Kılavuz Yayınlandı!
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun kapsamında düzenleme bulan ‘indirimli satış reklamları’ hakkındaki yönetmelik düzenlemesi, 1 Mart 2022 tarihinde yürürlüğe girmek üzere değişikliğe uğramış, bu değişiklik ile,
-
8.3.2022
Rekabet Kurulu’nun İznine Tabi Birleşme Ve Devralma İşlemlerinde Esas Alınan Ciro Eşikleri Değişti!
Rekabet Kurulundan İzin Alınması Gereken Birleşme ve Devralmalar Hakkında Tebliğ’de (“Tebliğ No: 2010/4), 4 Mart 2022 tarihli ve 31768 sayılı Resmi Gazete ’de yayımlanan 2022/2 sayılı Tebliğ (“Değişiklik Tebliği”) ile değişiklik yapılmıştır.
-
24.2.2022
Rusya yaptırımları hukuken ne ifade ediyor?
Rusya ile Ukrayna arasında yaşanan krizin ticari hayata olası etkileri bakımından uluslararası camiada ülkelerin işbu krize yönelik yaptığı açıklamalar önem arz etmektedir. Bu anlamda, Almanya ilk adım olarak Kuzey Akım 2 gaz hattının onay sürecini dondurmuş, ABD ise Luhansk ve Donetsk ile ticareti yasaklamıştır. Öte yandan, İngiltere beş Rus bankasının ve üç Rus milyarderin ülkedeki varlıklarını dondurmuş olup Japonya geleceğe yönelik birtakım yaptırım sinyalleri vermiştir. Son olarak Kanada ise ekonomik yaptırımların ilk aşamasında Kanadalıların Donetsk ve Luhansk ile finansal anlaşmalardan men edildiğini açıklamıştır.
-
7.2.2022
Egemenoğlu, Delivers AI’a yatırım süreci işlemler ve süreçteki müzakereler konusunda hukuki danışmanlık hizmeti sunmuştur.
Egemenoğlu Hukuk Bürosu olarak, lojistik uygulamalar için robotik otonom teslimat hizmeti geliştirmek ve ticarileştirmek üzerine Türkiye merkezli bir teknoloji girişimi olarak kurulan Delivers AI’ya, uluslararası tanınırlığı yüksek start-up yatırımcıları olan “Startup Fon”, “Starters Hub”, “Kalyon VC” ve “hiVC”nin de bulunduğu 17 farklı risk sermayesinin de yatırımcı olarak bulunduğu toplam yatırım değeri yaklaşık 800.000,00 Euro olan işleme ilişkin olarak hukuki danışmanlık hizmeti sağladığımızı bildirmek isteriz
-
7.2.2022
Elektronik Marketlerden Alınan Ürünlerin Ayıplı Çıkması Halinde Sorumluluk Kimde Olacak?
YARGITAY 3. HUKUK DAİRESİ TARAFINDAN 15.11.2021 TARİHİNDE ELEKTRONİK ORTAMDA ALIŞVERİŞİ GERÇEKLEŞEN ÜRÜNÜN AYIPLI OLMASINDAN ARACI HİZMET SAĞLAYICININ SORUMLULUĞUNA İLİŞKİN VERİLEN KARARDA, SAĞLAYICININ AYIBIN KONTROLÜNDEN SORUMLU OLMADIĞINA KARAR VERMİŞTİR.
-
24.1.2022
Kooperatif Bilgi Sistemi Yönetmeliği
Ticaret Bakanlığı tarafından hazırlanan “Kooperatif Bilgi Sistemi Yönetmeliği” (“Yönetmelik”) 14.01.2022 tarihli ve 3719 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yayımlandığı tarih itibariyle yürürlüğe girmiştir.
-
29.12.2021
Egemenoğlu Derindere Turizm Otomotiv Sanayi ve Ticaret A.Ş.’yi, Konsolide ve Sendikasyon Kredilerinin Yeniden Yapılandırılmasına İlişkin Projenin İkinci Aşamasında Temsil Etmiştir
Egemenoğlu Hukuk Bürosu olarak, 2019 yılında Türkiye Fortune 500 tarafından Türkiye'nin en büyük 76. şirketi olarak seçilen Derindere Grubu'nun, Credit Europe Bank ("CEB"), Islamic Corporation for the Development of the Private Sector ("ICD") gibi piyasanın dev finansal kuruluşlarının da dahil olduğu toplam 29 banka ve finansal kuruluştan alınan ve 350 milyon Euro'ya tekabül eden kredi ve borçlarının yeniden yapılandırılmasına ilişkin olarak Yönetici Ortak Avukatımız Yunus Egemenoğlu önderliğinde Yeniden Yapılandırma Ekibimiz tarafından 2019 yılında geliştirilen Proje’nin ikinci aşamasını da Derindere Grubu’nu temsil ederek başarıyla sonuçlandırdığımızı bildirmekten mutluluk duyuyoruz.
-
16.12.2021
Kirletici Salım Ve Taşıma Kaydı Yönetmeliği Yayımlandı.
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı (“Bakanlık”) tarafından hazırlanan “Kirletici Salım ve Taşıma Kaydı Yönetmeliği” (“Yönetmelik”) 4 Aralık 2021 tarihli Resmi Gazete’de yayımlandı. Yönetmelik’te çevrenin korunması ile yayılı kaynaklar ve sanayi kaynaklı çevre kirliliğinin azaltılması için kirleticilerin salım ve taşıma kaydının oluşturulmasına yönelik usul ve esaslar düzenlenmiştir.