Arama Motorları Özelinde Unutulma Hakkı 20 Mayıs 2025
Gün geçtikçe gelişen teknoloji ile, kişisel veriler dijital ortamda hızla kaydedilmekte ve uzun süreler boyunca saklanabilmektedir. Bu durum, bireylerin geçmişte yaşadıkları olumsuz olayların veya zamanla değişen fikirlerinin sürekli olarak erişilebilir olmasına neden olmaktadır. Özellikle arama motorları, bireylerin ad ve soyadı ile yapılan aramalarda çıkan sonuçları indeksleyerek kişisel verilerin geniş kitlelerce ulaşılabilir olmasını sağlamaktadır. Bu çerçevede "Unutulma Hakkı" bireylerin, dijital ortamda kendileriyle ilgili kişisel verilerin silinmesini ya da kişisel verilere erişimin kısıtlanmasını talep edebilme hakkı olarak öne çıkmaktadır.
Unutulma hakkı, KVKK kapsamında dolaylı olarak düzenlenen bir hak olarak, arama motorları üzerinden kişilerin ad ve soyadı ile yapılan aramalarda çıkan sonuçların indekslenmesinin engellenmesini hedefler. Kişisel Verileri Koruma Kurulu ("Kurul"), 23/06/2020 tarihli ve 2020/481 sayılı Kararı ile arama motorları özelinde unutulma hakkına dair bazı usul ve esasları belirlemiştir. Bu karar, başvuruların Anayasa'nın 20. maddesi ve KVKK'nın ilgili maddeleri ile Kişisel Verilerin Silinmesi, Yok Edilmesi veya Anonim Hale Getirilmesi Hakkında Yönetmelik'in 8. maddesi çerçevesinde değerlendirilmesini öngörmektedir. |
Arama motorları, ad ve soyadı ile yapılan aramalarda kişinin kendisiyle bağlantılı sonuçlara ulaşılmamasını isteme hakkı kapsamında, indeksten çıkarılma taleplerini dikkate almak zorundadır. Kurul, arama motorlarının veri işleme faaliyetleri nedeniyle "veri sorumlusu" olarak kabul edileceğini ve kişisel veri işleme faaliyeti yürüttüklerini belirtmiştir. |
İlgili kişiler, arama sonuçlarının indeksten çıkarılması taleplerini öncelikle arama motorlarına iletmelidir. Bu talepler reddedilir veya yanıtsız kalırsa, Kurul'a şikâyette bulunulabilir. Başvuruların şekli ve gerekli belgeler arama motorları tarafından belirlenir. |
Kurul, başvuruları değerlendirirken kişilerin temel hak ve özgürlükleri ile kamunun bilgi edinme menfaatleri arasında denge testi yapar. Bu test, her somut olaya göre değişebilir ve ek kriterler göz önünde bulundurulabilir. |
Son olarak, ilgili kişiler doğrudan yargı yoluna da başvurabilir. Karar, arama motoru işletici şirketlere bildirilmiş ve vatandaşların unutulma hakkını internet üzerinden kullanabilmesi için gerekli iletişim kanallarının sağlanması istenmiştir. |
Unutulma Hakkının Uygulanmasında Kriterler |
Unutulma hakkının uygulanmasında dikkate alınan temel kriterler şunlardır: |
|
Unutulma Hakkının Kullanılması |
Unutulma hakkını kullanmak ve isim ve soyisim bilgilerini içeren arama sonuçlarının indeksten çıkarılmasını talep etmek isteyen ilgili kişilerin, KVKK'nın 13. ve 14. maddelerinde belirlenen prosedürü takip etmesi gerekir. Bu prosedüre göre ilk önce veri sorumlusuna başvurulması zorunlu olup, ancak bundan sonuç alınamadığı durumlarda Kurul'a şikâyette bulunma hakkı doğar. İlk aşamada ilgili kişinin muhatabı olacak veri sorumlusu, arama motoru işleten veya ilgili içeriği barındıran platform olabilir. Başvuru, yazılı olarak veya Kurul'un belirlediği diğer yöntemlerle yapılır. Başvuruda ilgili kişinin adı, soyadı, iletişim bilgileri ve kaldırılmasını istediği içeriklerin URL adresleri gibi bilgiler net bir şekilde yer almalıdır. |
Veri sorumlusu başvuru hakkında en kısa sürede ve en geç otuz (30) gün içinde karar verir. Başvuruyu incelemek için kural olarak ilgili kişiden ücret talep edemez; ancak ilave bir maliyet söz konusu ise ücret talep edebilir. Başvuruyu kabul ederse, ilgili içeriği indekslerden veya platformdan kaldırır. Ancak talebin reddedilmesi, yetersiz bir yanıt verilmesi veya otuz (30) gün içinde yanıt alınamaması halinde ilgili kişi, KVKK'nın 14. maddesi uyarınca Kurul'a şikâyette bulunabilir. Şikâyet, veri sorumlusunun cevabının öğrenildiği tarihten itibaren otuz (30) gün ve her durumda başvuru tarihinden itibaren altmış (60) gün içinde yapılmalıdır. |
Kurul, başvuruyu inceleyerek ilgili içeriklerin kaldırılıp kaldırılmayacağına karar verir. Karar, veri sorumlusuna tebliğ edilerek uygulanması istenir. Şikâyet sonucunda Kurul, ilgili içeriğin silinmesine, indekslenmesinin engellenmesine veya şikâyetin reddine karar verebilir. Kurul'un kararı sonrasında ilgili kişi, Kurul'un kararına karşı idari yargıya başvurma hakkına da sahiptir. Başvuru sürecinin etkin bir şekilde yürütülmesi, taleplerin net ve belgeli bir şekilde sunulmasıyla mümkün olur. |
Sonuç ve Değerlendirme |
Unutulma Hakkı, bireylerin dijital dünyada mahremiyetlerini koruyarak geçmişteki olumsuz deneyimlerden bağımsız bir şekilde özgürce yaşamalarını sağlamak için önemli bir hak olarak öne çıkmakta ve dijital mahremiyetin korunmasında önemli bir adım olarak değerlendirilmektedir. |
Hem uluslararası hukukta hem de Türkiye'de, kişisel verilerin korunması ve bireylerin itibarlarının zedelenmesini engellemek adına bu hak yasal güvence altına alınmış unutulma hakkının uygulanmasında belirli kriterlerin göz önünde bulundurulması ve bireylerin başvurularını mevzuata ve güncel Kurul kararlarına uygun şekilde yapabilmeleri ve yasal haklarını etkin bir şekilde kullanabilmeleri için önem arz etmektedir. |
Diğer Haberler
-
16.5.2025
Türk Hukukunda Cezai Şart, Cezai Şartta İndirim ve Pratik Anlayışlar
Borçlar hukukunun temel kavramlarından biri olan "cezai şart", borçlunun edimini gereği gibi ifa etmemesi hâlinde, alacaklıya sağlanan önemli bir teminat işlevi görmektedir. Sözleşme serbestisi ilkesinin bir uzantısı olarak, taraflar borcun hiç ya da gereği gibi ifa edilmemesi durumunda önceden belirlenmiş bir bedelin ödenmesini kararlaştırmak suretiyle hem ifayı teşvik etmekte hem de doğabilecek zararların ispat yükünü hafifletmektedir.
-
13.5.2025
ABD Gümrük Tarifeleri ve M&A İşlemlerine Etkisi Üzerine Değerlendirme
ABD Başkanı Donald Trump, yakın zamanda "ekonomik bağımsızlık bildirgesi" olarak bir açıklamada bulundu. Buna göre de, tüm ülkelere karşılık esasına dayalı bir gümrük tarifesi yürürlüğe girdi. Türkiye için bu ek vergi oranı %10 olarak, yani, asgari oranda belirlendi
-
12.2.2025
EPDK Kararı: Elektrik Piyasası Şirketlerine Yabancı Yatırımcıya Pay Devirlerinde Sermaye Artırım Yükümlülüğü
1. Mevcut Düzenleme Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu ("EPDK" veya "Kurum") tarafından, elektrik piyasasında faaliyet gösteren şirketlerin sermayelerinde gerçekleşecek pay devirleri, Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliği'nin ("Yönetmelik") 57. maddesinde düzenlenmektedir.
-
29.1.2025
Türk Rekabet Kurulu 2024 Yılı Birleşme Ve Devralma Görünüm Raporu Yayımlandı
Türk Rekabet Kurumu, Rekabet Kurulu tarafından 2024 yılında gerçekleştirilen birleşme, devralma ve özelleştirme işlemlerine ilişkin raporunu ("Rapor") 7 Ocak 2025 tarihinde yayımladı.
-
17.1.2025
Halka Arz Şartlarında Mali Eşikler 2025 Yılı İçin Güncellendi
2025 yılı için Halka arz işlemlerinde aranan mali sınırlar hem Sermaye Piyasası Kurulu ("SPK") hem de Borsa İstanbul ("BIST") tarafından güncellendi. İşte dikkat çekici yenilikler;
-
22.11.2024
Elektronik Ortamda Açık Artırma Suretiyle Satış Usulü ve 9. Yargı Paketiyle Getirilen Yeni Düzenlemelerin Hukuki Boyutu
9. Yargı Paketi kapsamında yapılan düzenlemelerle birlikte, elektronik ortamda haczedilen malların satışı, İcra ve İflas Kanunu'nun 111/b maddesi kapsamında yeni bir yasal çerçeveye oturtulmuştur. Haczedilen malların satış işlemleri, Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemi'ne (UYAP) entegre bir elektronik satış portalında açık artırma suretiyle gerçekleştirilmektedir. Ancak yasadaki boşluklar nedeniyle satış işlemlerinin nasıl gerçekleştirileceğine dair net bir uygulama sergilenememekteydi. Kanun koyucular tarafından elektronik satışa yönelik 8. ve 9. Yargı Paketi'nde yasaya eklemeler yapılması ve oluşturulan düzenleme, gerek icra süreçlerinin hızlandırılması gerekse satış işlemlerinin daha güvenli ve şeffaf bir ortamda yapılması açısından önemli bir adım olarak değerlendirilmektedir.
-
15.11.2024
7531 Sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Yayımlandı
Kamuoyu nezdinde 9. Yargı Paketi olarak da bilinen 7531 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun1 ("Kanun"), 14.11.2024 tarih ve 32722 sayılı Resmî Gazete'de yayınlanmış olup 17 farklı kanunda önemli değişiklikler barındırmaktadır.
-
13.11.2024
Kira Sözleşmelerinde E-Devlet Dönemi Başladı!
Hazine ve Maliye Bakanlığı ("Bakanlık"), 2022 yılında yürürlüğe koyduğu 2023-2025 dönemini kapsayan Kayıt Dışı Ekonomiyle Mücadele Eylem Planı'nda ("Eylem Planı") tarafların karar alma süreçlerini desteklemek ve risk analizi çalışmalarını yürütmek üzere kira sözleşmelerinin e-Devlet kapısı üzerinden düzenlenmesini sağlayacaklarını duyurmuştu. Bu çalışmanın birinci aşaması 4 Kasım 2024 tarihi itibariyle e-Devlet kapısı üzerinden uygulamaya konulmuş olup ikinci aşamasının ise yıl sonunda uygulamaya konulacağı öngörülmektedir.
-
11.11.2024
Dijitalleşen Piyasalarda Yeni Dönem: Rekabet Kurumu'nun 2024-2028 Stratejik Planı Yayınlandı
Rekabet Kurumu ("Kurum"), dijitalleşmenin hızla dönüştürdüğü piyasa dinamiklerine uyum sağlamak ve rekabetçi bir ekonomik düzeni korumak amacıyla 2024-2028 Stratejik Planı'nı ("Stratejik Plan") yayınladı. Stratejik Plan, küresel rekabet ortamında yaşanan değişimlerin etkisiyle dijital piyasalarda oluşan yeni düzenlemeler ve gelişen teknolojiler ekseninde hazırlandı. Kurum, bu sayede piyasaların adil ve rekabetçi kalmasını sağlamayı hedefliyor. Ayrıca tüketici refahının artırılmasına odaklanılacağı açıkça belirtiliyor.
-
31.10.2024
Standart Sözleşme Bildirim Modülü Hakkında Kamuoyu Duyurusu Yayımlandı
Standart Sözleşme Bildirim Modülü Hakkında Kamuoyu Duyurusu 24.10.2024 tarihinde Kişisel Verileri Koruma Kurumu'nun ("Kurum") internet sitesinde yayımlanmıştır. Kişisel Verileri Koruma Kurulu'nun ("Kurul") 17.10.2024 tarihli ve 2024/1793 sayılı kararıyla, standart sözleşme bildirim süreçlerinin daha hızlı ve etkin bir biçimde yürütülebilmesi amacıyla "Standart Sözleşme Bildirim Modülü" (Modül) oluşturulmuş ve bildirimlerin Modül üzerinden internet ortamında da yürütülebilmesine karar verilmiştir.
-
28.10.2024
Araştırma Şirketlerine Uyarı; Önce Aydınlat Sonra Onay Al
Kişisel Verileri Koruma Kurumu'na ("Kurum") yapılan birden fazla şikâyet sonrası, Kurum "Araştırma Şirketlerinin İstatistiksel Araştırma Yapmak Amacıyla "Rastgele Numara Çevirme ile Telefon Mülakatı Yöntemi" Kullanarak Gerçekleştirdikleri Kişisel Veri İşleme Faaliyetleri" hakkında bir Kamuoyu Duyurusu ("Kamuoyu Duyurusu") yayımlamıştır.
-
21.10.2024
AB Veri Yasası
Dijitalleşmenin oldukça büyük bir hız kazandığı günümüzde, veri paylaşımı ve yönetimi tüm sektörler için hayati bir önem taşımaktadır. Bu bağlamda, Avrupa Birliği; veri paylaşımına ilişkin düzenlemeleri yeniden şekillendiren AB Veri Yasası'nı kabul etmiştir. Yasa, dijital cihazlar ve hizmetler tarafından üretilen verilerin daha geniş ölçekte kullanılmasını amaçlarken, adil bir veri ekonomisi için yeni kurallar getirmektedir.
-
2.10.2024
2023/1115 Sayılı Ormansızlaşmanın Önlenmesine ilişkin Yönetmelik ve Avrupa Birliği'ne Ürün İhraç Eden Şirketlerin Dikkat Etmesi Gereken Kurallar
Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü verilerine göre 1990 ile 2020 yılları arasındaki 30 yıllık dönemde dünya ormanlarının 178 milyon azaldığı tespit edilmiştir. Ormansızlaşmanın en büyük sebeplerinden biri ise tarım ürünlerin üretimi ve hayvancılık faaliyetleri için tarım arazilerinin genişletilmesidir. Avrupa Birliği, ormansızlaşmanın önlenmesi ve ormanların bozulmasının önlenmesi için 29 Haziran 2023 tarihinde 2023/1115 Sayılı Ormansızlaşmanın Önlenmesi Yönetmeliği'ni Avrupa Birliği Resmi Gazetesi'nde yayımlamıştır.
-
1.10.2024
İklim Açıklama Kuralı
Yaşanabilir bir çevre ve dünyamızın geleceği için, sürdürülebilirlik ve ekosistemin korunması her geçen gün daha büyük bir önem kazanmaktadır. Bu çerçevede devletler, ekosistemi en çok etkileyen aktörlerden biri olan şirketler için birtakım çevresel raporlama standartları getirmektedir.
-
26.7.2024
Ulusal Yapay Zeka Stratejisi 2024 - 2025 Eylem Planı Yürürlüğe Girdi
Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi, 12. Kalkınma Planı çerçevesinde ve Türkiye'nin yapay zekâ alanındaki ilerlemelerini daha da ileriye taşımak ve belirlenen hedeflere ulaşmak amacıyla Ulusal Yapay Zekâ Stratejisi 2024-2025 Eylem Planını ("Eylem Planı") yayımladı.