SİTE/APARTMAN YÖNETİMLERİNİN COVID-19 PANDEMİSİ NEDENİYLE ALDIĞI ÖNLEMLERİN KVKK AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ 09 Temmuz 2020
Site/Apartman Yönetiminin Kat Mülkiyeti Kanunun 35.maddesinde düzenlenen “Anagayrimenkulü Koruma Yükümlülüğü” kapsamında Özel Nitelikli Kişisel Veri neyi ifade etmektedir?
Günümüz yaşam düzeninde çoğu insan site ya da apartmanlarda ikamet etmektedir. Site / apartman yönetimlerinin de (Yönetim) Covid-19 pandemisine yönelik olarak birtakım önlemler alındığı görünmektedir. Yönetim tarafından alınan tedbirlerin de diğer birçok alanda olduğu gibi, Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (KVKK) kapsamında değerlendirilmesi gerektiğini unutmamak gerekir. Bu yazımızda KVKK tarafından “Özel Nitelikli Kişisel Veri” olarak nitelendirilen ve salgın önlemlerinde işlenen sağlık verileri işlenirken nelere dikkat edilmesi gerektiğini, Yönetim’in Kat Mülkiyeti Kanunun (KMK) 35.maddesinde düzenlenen “Anagayrimenkulü Koruma Yükümlülüğü” kapsamında ele alacağız.
KVVK'da sınırlı sayıda sayılan "Özel Nitelikli Kişisel Veri" niteliğindeki sağlık verilerinin işlenmesi bazı şartlara tabi tutulmuştur. Sağlık verileri ise kişilerin ateş ölçümü, belirti bilgileri, Covid-19 test bilgileri şeklinde örneklendirebilir. Sağlık verilerinin işlenme şartları KVKK’nın 6.maddesinde yer almaktadır. Bu maddede yer alan temel kural uyarınca, özel nitelikli kişisel veriler ilgili kişinin açık rızası olmadan işlenemez. Kural bu olmakla birlikte kamu sağlığının korunması, koruyucu hekimlik, tıbbi teşhis, tedavi ve bakım hizmetlerinin yürütülmesi amacıyla sır saklama yükümlülüğü altında bulunan kişiler (hekim, sağlık personeli vs) tarafından sağlık verileri ilgili kişinin açık rızası olmadan işlenebilmektedir.
Yönetim tarafından bina / site girişinde güvenlik görevlisi veya başka bir görevli aracılığıyla binaya girecek kişilerin ateş ölçümü yapılabilir mi? Covid-19 belirtisi göstermediklerine dair beyan alınabilir mi? Bu hususlar zorunlu tutulabilir mi?
Bu yönde alınacak bir beyan ve ateş ölçümü sağlık durumuna ilişkin bir kişisel veridir. Sağlık verisinin özel nitelikli veri olmasından dolayı her ne kadar kamu sağlığının korunması amacıyla bu veriler kişiden alınıyor ve Yönetim tarafından işleniyor olsa da ancak ve ancak sır saklama yükümlülüğü bulunan kişiler tarafından açık rıza olmadan işlenebileceği unutulmamalıdır. Dolayısıyla bu verilerin güvenlik görevlisi ya da başka bir çalışan tarafından alınmasının KVKK kapsamında açık rıza gerektireceği, bu durumda bu bilgileri verip vermeme noktasındaki tek yetkinin veri sahibinde olduğu unutulmamalıdır. Eğer bu işlemlerin Yönetim tarafından sır saklama yükümlülüğü altında bulunan kişiler aracılığıyla yerine getiriliyor ise veri sahiplerine karşı aydınlatma yükümlülüğünün yerine getirilmesi yeterli olacak, veri sahiplerinden açık rıza alınması gerekmeyecektir.
Ateş ölçümü, test uygulanması gibi tedbirlerin işverenler tarafından personellere karşı uygulanmasının iş sağlığı ve güvenliği mevzuatı uyarınca gerekli olduğunu görmekteyiz. Ancak bunun tam karşılığı KMK’da olmadığından Yönetim’ler için bu uygulamaların zorunlu tutulabileceğini net olarak söylemek ne yazık ki mümkün değildir. Site / apartman giriş çıkışlarında ateş ölçümünün sağlık görevlileri tarafından gerçekleştirilmesi, kişinin isteğine bağlı olmadan yaptırılabilecektir. Test uygulamasının ise Yönetimden ziyade bu yönde bir işlemin Yönetim’in talebiyle yetkili sağlık kuruluşları tarafından yapılması, test sonuçlarının da Yönetim nezdinde tutulmaması daha uygun olacaktır.
Yönetim, alınan tedbirler sonucu elde ettiği sağlık verilerini üçüncü kişi kurum ve kuruluşlara aktarımında nelere dikkat etmelidir?
Özel nitelikli kişisel verilerin işlenmesi gibi paylaşılması da KVKK uyarınca kural olarak kişinin açık rızasına tabidir. Yukarıda belirtilen istisna burada da geçerli olup sağlık verileri ancak kamu sağlığının korunması amacıyla sadece sır saklama yükümlülüğü altında bulunan kişiler tarafından yeterli önlemler alınarak paylaşılabilmektedir. Dolayısıyla Yönetim’in anagayrimenkulü koruma yükümlülüğü bulunsa da elde edilen sağlık verilerinin paylaşımını ancak gerektiği noktada ve gerekli önlemler alınarak yetkili sağlık kuruluşları ya da kurumlar ile gerçekleştirilebilecektir. Aksi takdirde hakkında paylaşım yapılacak kişinin ayrımcılığa uğraması durumunu gündeme getirebilecek olduğundan kişisel verilerinin korunması yükümlülüğünün ihlali olarak nitelendirilebilecektir.
Yönetim, test yaptırdığı bilgisine ulaştıkları site sakinlerini, testin sonuçlanma süresi içerisinde veya testin pozitif çıkması sonucu karantina süresi içerisinde bazı yaptırımlara tabi tutabilir mi?
Burada kastedilen kişinin ortak kullanım alanlarını kullanmasına yönelik kısıtlamalar; örneğin, asansör veya havuz kullanımın yasaklanması, dışarıya çıkışının engellenmesi gibi hallerdir. Testi pozitif çıkan kişi ya da belirti gösteren kişiler bakımından değerlendirildiğinde, zaten bu durumdaki kişilerin karantinada kalması ve olabildiğince temaslardan kaçınması gerekmektedir. Bu kişiler tarafından tedbirlerin ihlal edildiği noktada Yönetim tarafından bu kişilere yönelik tedbirlerin direkt olarak alınmaya çalışılması etik olarak doğru olmayacağı gibi, bu tedbirlerin kişinin kişisel verilerinin de ifşa edilmesi riskini taşıdığı için KVKK’ya uygun düşmeyecektir. Burada Yönetim tarafından yetkili sağlık kuruluşları ya da kolluk kuvvetlerine bilgi verilmesi gerekli ve yeterli olacaktır.
Diğer Haberler
-
9.7.2025
İklim Kanunu Yürürlüğe Girdi
İklim değişikliği ile mücadelede sera gazı emisyonlarının azaltılması ve iklim değişikliğine uyum faaliyetleri ile planlama ve uygulama araçlarını, gelirleri, izin ve denetimi ve bunlara ilişkin yasal ve kurumsal çerçevenin usul ve esasları hakkında düzenlemeler içeren 7552 sayılı İklim Kanunu ("Kanun") 9 Temmuz 2025 tarih ve 32951 sayılı Resmî Gazete'de yayınlanarak yürürlüğe girdi. İşbu Kanun; genel ilke ve hedefleri kazuistik bir bakış açısıyla ortaya koymakta, ayrıntılı ve teknik düzenlemeleri ikincil mevzuata bırakmayı tercih etmektedir.
-
7.7.2025
Tapu Sicilinde Arabuluculuk Uygulamaları
05.04.2023 tarih ve 32154 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan İcra ve İflas Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile 7/6/2012 tarihli ve 6325 sayılı Hukuk Uyuşmazlıklarında Arabuluculuk Kanunu'nda ("Kanun") değişiklikler yapılarak dava şartı- zorunlu- ve ihtiyari arabuluculuk ile çözümlenebilecek uyuşmazlıkların kapsamı genişletilmiştir.
-
27.6.2025
Konkordato Mühletinin Rehinli Alacaklılar Bakımından Sonuçları
İcra ve İflas Kanunu'nun 285. maddesi uyarınca, borçlarını vadesinde ödeyemeyen veya ödeyememe riski taşıyan borçlu, konkordato talep edebilir. Talep üzerine borçluya verilen mühlet süresince İcra İflas Kanunu 294/1 hükmü gereğince hiçbir icra takibi başlatılamaz; başlamış olanlar ise durur.
-
25.6.2025
Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Zorunluluğu
14 Şubat 2025 tarihli ve 32813 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğ ("Tebliğ") ile birlikte ticari defterleri elektronik ortamda tutmakla yükümlü olan ticaret şirketlerinin belirlenmesi, bu defterlerin elektronik ortamda oluşturulması, tutulması, saklanması ve ibrazı ile bu işlemlerin gerçekleştirileceği sistemin işleyişine ilişkin usul ve esaslarını düzenlenmiştir.
-
18.6.2025
Halka Açık Şirketlerde M&A Dinamikleri: Borsa İstanbul Üzerinden Yeni Yatırım Stratejileri
Son yıllarda Türkiye'de halka arzlar rekor seviyelere ulaştı. 2023 ve 2024'te çok sayıda şirket halka arz işlemi sonucunda Borsa İstanbul'da işlem görmeye başladı. Küçük yatırımcıların yoğun ilgisiyle dikkat çeken bu halka arzlar, şirketlerin şeffaflık ve görünürlük kazandığı önemli stratejik hamleler olarak öne çıkmakla birlikte önemli bir finansman aracı olarak da rol oynamaktadır. Halka arz ile birlikte halka açık şirketler/ ortaklıklar artık sadece küçük yatırımcıların değil, yerli / yabancı stratejik ve finansal yatırımcıların da radarına girmektedir.
-
16.6.2025
Yargıtay, Arsa Payı Karşılığı İnşaat Sözleşmelerine İlişkin Olarak Yıllardır Sürdürdüğü "Avans Tapu" Olarak Bilinen İçtihadından Vazgeçti.
Arsa payı karşılığı inşaat sözleşmeleri, ülkemizdeki inşaat sektöründe yaygın bir uygulamadır.
-
11.6.2025
Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği'nde Yapılan Değişiklik İade Kargo Ücreti Ve Elektronikte Cayma Hakkı
24 Mayıs 2025 tarihli ve 32909 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik ("Değişiklik Yönetmeliği") ile mesafeli satışlara yönelik önemli değişikliğe gidildi. Değişiklik Yönetmeliği ile gelen önemli değişiklikler şu şekildedir;
-
5.6.2025
İşçilere Bankalar Aracılığıyla Ödenecek İstihkaklara İlişkin Yönetmelik Değişikliği Hakkında
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından hazırlanarak 4 Haziran 2025 tarihli 32920 sayılı Resmî Gazete 'de yayımlanan "Ücret, Prim, İkramiye ve Bu Nitelikteki Her Türlü İstihkakın Bankalar Aracılığıyla Ödenmesine Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına İlişkin Yönetmelik" 01.07.2025 tarihi itibariyle yürürlüğe girecektir.
-
30.5.2025
Enflasyon Karşısında Nafaka, Nafaka Artırımı ve Döviz Olarak Nafaka Ödenmesi Sorunu
Boşanma davaları sonucunda hükümle hükmedilen yoksulluk ve iştirak nafakaları, genellikle belirli bir tutar üzerinden sabitlenmekte ve yıllar boyunca ya aynı tutarda kalmakta ya da mahkemece belirlenen oranlarda sınırlı şekilde artırılmaktadır. Yine aynı şekilde yargılama sürecince belirlenen tedbir nafakasında yargılamanın uzun sürmesi ve yüksek enflasyon nedeniyle zaman içinde nafakanın yetersiz hale gelmesine neden olmakta; bu da nafaka uygulamasının işlevselliğini önemli ölçüde engellemektedir.
-
23.5.2025
Mazeret İzni Hakkı: Süreler, Uygulama Ve Değerlendirme
Mazeret İzninin Yasal Dayanağı ve Tanımı: İşçinin işgörme edimini yerine getirmesini engelleyecek ancak dürüstlük kuralı gereği çalışmasının kendisinden beklenemeyeceği bazı durumlarda işçinin mazeretli sayılması gerekmektedir. 6645 sayılı Kanun ile 2015 yılında getirilen düzenleme sonucu, işçilerin mazeret izni 4857 sayılı İş Kanunu'nun Ek Madde 2 hükmünde düzenlenmiştir.
-
20.5.2025
Arama Motorları Özelinde Unutulma Hakkı
Gün geçtikçe gelişen teknoloji ile, kişisel veriler dijital ortamda hızla kaydedilmekte ve uzun süreler boyunca saklanabilmektedir. Bu durum, bireylerin geçmişte yaşadıkları olumsuz olayların veya zamanla değişen fikirlerinin sürekli olarak erişilebilir olmasına neden olmaktadır. Özellikle arama motorları, bireylerin ad ve soyadı ile yapılan aramalarda çıkan sonuçları indeksleyerek kişisel verilerin geniş kitlelerce ulaşılabilir olmasını sağlamaktadır. Bu çerçevede "Unutulma Hakkı" bireylerin, dijital ortamda kendileriyle ilgili kişisel verilerin silinmesini ya da kişisel verilere erişimin kısıtlanmasını talep edebilme hakkı olarak öne çıkmaktadır.
-
16.5.2025
Türk Hukukunda Cezai Şart, Cezai Şartta İndirim ve Pratik Anlayışlar
Borçlar hukukunun temel kavramlarından biri olan "cezai şart", borçlunun edimini gereği gibi ifa etmemesi hâlinde, alacaklıya sağlanan önemli bir teminat işlevi görmektedir. Sözleşme serbestisi ilkesinin bir uzantısı olarak, taraflar borcun hiç ya da gereği gibi ifa edilmemesi durumunda önceden belirlenmiş bir bedelin ödenmesini kararlaştırmak suretiyle hem ifayı teşvik etmekte hem de doğabilecek zararların ispat yükünü hafifletmektedir.
-
13.5.2025
ABD Gümrük Tarifeleri ve M&A İşlemlerine Etkisi Üzerine Değerlendirme
ABD Başkanı Donald Trump, yakın zamanda "ekonomik bağımsızlık bildirgesi" olarak bir açıklamada bulundu. Buna göre de, tüm ülkelere karşılık esasına dayalı bir gümrük tarifesi yürürlüğe girdi. Türkiye için bu ek vergi oranı %10 olarak, yani, asgari oranda belirlendi
-
12.2.2025
EPDK Kararı: Elektrik Piyasası Şirketlerine Yabancı Yatırımcıya Pay Devirlerinde Sermaye Artırım Yükümlülüğü
1. Mevcut Düzenleme Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu ("EPDK" veya "Kurum") tarafından, elektrik piyasasında faaliyet gösteren şirketlerin sermayelerinde gerçekleşecek pay devirleri, Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliği'nin ("Yönetmelik") 57. maddesinde düzenlenmektedir.
-
29.1.2025
Türk Rekabet Kurulu 2024 Yılı Birleşme Ve Devralma Görünüm Raporu Yayımlandı
Türk Rekabet Kurumu, Rekabet Kurulu tarafından 2024 yılında gerçekleştirilen birleşme, devralma ve özelleştirme işlemlerine ilişkin raporunu ("Rapor") 7 Ocak 2025 tarihinde yayımladı.