Yapı Kayıt Belgesi Verilmesine İlişkin Usul ve Esaslarda Değişiklikler 20 Eylül 2018
20 Eylül 2018 tarih ve 30541 sayılı Resmi Gazete ’de Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından yayımlanan Yapı Kayıt Belgesi Verilmesine İlişkin Usul Ve Esaslarda Değişiklik Yapılmasına Dair Usul Ve Esaslar konulu tebliğ ile 6 Haziran 2018 tarihli Yapı Kayıt Belgesi Verilmesine İlişkin Usul Ve Esaslar’da (“Tebliğ”) değişiklik ve eklemeler yapılmıştır.
1. Yapı Kayıt Belgesi Hangi Yapılar İçin Düzenlenir?
Tebliğ’in ilk halinde Yapı Kayıt Belgesi’nin hangi yapılar için düzenleneceği net bir ifade ile belirtilmemişken Tebliğ’in 4. maddesine yapılan ekleme ile düzenlemeye konu yapılar açıklanmıştır.
İlgili madde gereğince Yapı Kayıt Belgesi,
· Yapı ruhsatı veya yapı kullanma izni bulunmayan yapılarda yapının tamamı için,
· Yapı kullanma izni bulunan yapılarda ruhsat ve eklere aykırılık hangi bağımsız bölüm/bölümlerde yapılmış ise o bağımsız bölümler için ayrı ayrı,
· Yapı kullanma izni bulunan yapılarda yapının tamamı tek bir malike ait ise ve ruhsat ve eklere aykırılık bütün bağımsız bölümlerde ise yapının tamamı için düzenlenecektir.
2. Yapı Kayıt Belge Bedeline Esas Emlak Vergi Değeri Nasıl Hesaplanacaktır?
Yapı Kayıt Belgesi bedeli, yapının emlak vergi değeri ile yapının yaklaşık maliyet bedelinin toplamı üzerinden konutlarda %3, ticari kullanıma tahsis edilmiş yapılarda ise %5 oranındadır. Tebliğ’in 5.maddesine yapılan ekleme ile emlak vergi değerinin hesaplanmasına ilişkin ayrıntılı düzenlemeler getirilmiştir. Buna göre;
· Hazine ve belediyelere ait taşınmazlar üzerinde inşa edilmiş yapılar için yapının oturum alanına karşılık gelen arsa payı üzerinden,
· Parsel üzerinde birden fazla yapı bulunması durumunda, sadece Yapı Kayıt Belgesi müracaatında bulunulan yapıya isabet eden arsa payı üzerinden,
· Hisseli taşınmazlarda yapı malikine ait hisse oranı üzerinden emlak vergi değeri hesaplaması yapılacaktır.
3. Yapı Kayıt Belge Bedeline Esas Yaklaşık Yapı Maliyet Bedeli Hesaplamasına Getirilen Değişiklikler Nelerdir?
Tebliğ’in 5.maddesinde düzenlenen Yapı Kayıt Belgesi bedeli hesaplamasında temel alınacak “yapının yaklaşık maliyet bedeline” ilişkin kriterlerde değişiğe gidilmiş ve eklemeler yapılmıştır. Sadece güneş enerjisi santrallerine özgü belirlenen maliyet bedeli, enerji üretim tesisleri için tekrar düzenlenmiştir. Yapılan ekleme ile iskele, liman, tersane ve istinat duvarı, dolgu alanı, havuz, spor sahaları benzeri bina niteliğinde olmayan yapılar için de yaklaşık maliyet bedeli birim fiyatı belirlenmiştir. Yapılan değişiklik ile bina katları arasında bodrum katının da hesaba dâhil edileceği düzenlenmiştir. İbadethaneler ve kamu idarelerinin ticari maksatla kullanılamayan yapıları belge bedelinden muaf tutulmuştur. Belirtilen ekleme ve değişikliklerin yanı sıra yapı kullanma izni bulunan yapılara ilişkin hesaplamada değişiklik yapılmıştır.
4. Yapı Kayıt Belgesi Bedeli Ve Diğer Bedel Ve Gelirler Nereye Yatırılacaktır?
Yapılan değişiklik ile birlikte Yapı Kayıt Belgesi Bedeli dâhil Tebliğ gereği ödenmesi gereken Bedel ve elde edilen gelirler, artık Çevre ve Şehircilik Bakanlığının değil, Hazine ve Maliye Bakanlığının merkez muhasebe birimi hesabına yatırılacaktır.
5. Yapı Kayıt Belgesi Alındıktan Sonra Tesis Edilecek Cins Değişikliği Ve Kat Mülkiyeti İçin Talep Edilen Belgelerde Neler Değişmiştir?
Bilindiği üzere ilgili Tebliğ ile birlikte Yapı Kayıt Belgesinin edinilmesi sonrasında yapı ruhsatı alıp yapı kullanma belgesi almamış veya yapı ruhsatı bulunmayan yapıların yapı kullanım belgesi aranmaksızın kullanım maksadı dâhil tapuda cins değişikliği ve kat mülkiyeti tesisi yolu açılmış olup Tebliğ’de bu süreç için gerekli olan belgeler düzenlenmiş idi. Yapılan değişiklik ile Yapı Kayıt Belgesi ile birlikte sunulacak olan zemin tespit raporunun tescil sayfasını da içermesi gerektiği hüküm altına alınmıştır.
Müracaatlar değişiklik ile birlikte artık tapu müdürlüğüne değil kadastro müdürlüklerine yapılacaktır. Kadastro müdürlüğü zemin tespit tutanağının büro kontrollerini yaptıktan sonra tescil için belgeleri tapu müdürlüklerine gönderecektir. İşlem için daha evvel Yapı Kayıt Belgesi için ödenen meblağ kadar bedel Hazine ve Maliye Bakanlığının merkez muhasebe birimi hesabına yatırılacak olup yapıya, bağımsız bölümlere ve malike ait bilgileri içeren belge başvuru sahibine verilecektir. Verilen belge ile başvuru sahibi ilgili vergi dairesine yapıya ilişkin cins değişiklik harcını yatıracak ve işbu tahsile müteakip tapu müdürlüğünce gerekli işlemler yapılacaktır.
6. Belge Düzenlenmesi Safhasında Yalan Beyanda Bulunan Müracaat Sahiplerine Uygulanacak Yaptırım Nedir?
Yapılan değişiklik ile birlikte Yapı Kayıt Belgesi düzenlemesi safhasında yalan beyanda bulunan müracaat sahipleri hakkında suç duyurusunda bulunmadan önce hatanın giderilmesi için bir hak daha tanınmıştır. Düzenlemeye göre Yapı Kayıt Bedelindeki eksikliğin tamamlanması halinde yeni Yapı Kayıt Belgesi düzenlenerek müracaat sahibine verilecektir. Eksik kalan bedelin ödenmemesi halinde verilen Yapı Kayıt Bedeli iptal edilecek ve önceden yatırılan bedel iade edilmeksizin yalan beyanda bulunan müracaat sahipleri hakkında 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu (“TCK”) m.206 uyarınca “Resmi Belgenin Düzenlenmesinde Yalan Beyan” suçu kapsamında suç duyurusunda bulunulacaktır. TCK m.206’da ilgili suçun cezai yaptırımı, üç aydan iki yıla kadar hapis cezası veya adli para cezası olarak öngörülmektedir.
Diğer Haberler
-
15.12.2025
İhbar Süresinde Gerçekleşen Ücret Artışından Çalışanın Yararlanması Mümkün Müdür?
4857 Sayılı İş Kanunu'nun 17. Maddesindeki düzenleme uyarınca; belirsiz süreli iş sözleşmelerinin feshinden önce durumun diğer tarafa bildirilmesi gerekmektedir. Buna göre iş sözleşmeleri;
-
12.12.2025
Borca Batıklık ve Sermaye Kaybı Hesaplamasında Muafiyet Süresi Uzatıldı
6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu'nun ("TTK") 376'ncı maddesi, şirketlerde sermaye kaybı ve borca batıklı olma durumunu düzenlemekte olup bu durumlarda uyulacak usul ve esasları ise "6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu'nun 376'ncı Maddesinin Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğ" ("TTK m. 376 Tebliği") ile detaylandırılmıştır.
-
8.12.2025
OFAC Nedir? Yatırımcılar İçin Stratejik Önemi Ve Uygulama Alanları
Dünya değiştikçe ve gün geçtikçe, daha da sık karşılaşmaya başladığımız terimlerden biri "OFAC". Küreselleşen dünyada uluslararası alanda yatırım yapmak isteyen kurumlar bir şekilde OFAC'a rastlıyor ya da OFAC ile temas ediyor. Zira, OFAC tarafından uygulanan bu yaptırımlar yalnızca ABD vatandaşları / menşeli şirketleri değil, ABD ile doğrudan veya dolaylı olarak ekonomik - finansal temasta olan kişileri de ilgilendiriyor. Peki nedir bu OFAC?
-
4.12.2025
Ortaklara Borçlar Ve Adat Faturası
1. Adat Nedir? Uygulamada sıklıkla işletmelerin ortaklara borç vermesi işlemi ile karşılaşılmaktadır. İşletmenin ortaklardan alacaklı hale geldiği böyle bir durumda söz konusu alacak miktarına adat faizi hesaplanması ve fatura düzenlenmesi gerekmektedir. Dolasıyla adat, işletme ile ortak/ilgililer arasında gerçekleşen borç-alacak ilişkilerinde işletme kaynaklarının kullanım süresine bağlı olarak faiz tahakkuku hesaplamak ve vergi kaybının telafi edilmesi amacıyla uygulanan bir yöntemdir. Bu hesaplamalar, transfer fiyatlandırması kurallarına uyum, vergi matrahının doğru belirlenmesi ve KDV gibi yasal yükümlülüklerin yerine getirilmesi açısından önem taşır.
-
28.11.2025
Hamiline Yazılı Pay Senetlerinin Merkezi Kayıt Kuruluşuna Bildirim Süreci Ve Yaptırımları
1. Hamiline Yazılı Pay Senetlerin Basımı ve Bildirimi 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu'nun ("Kanun") 484. maddesi uyarınca anonim şirketlerde iki tür pay senedi bulunmaktadır: nama yazılı ve hamiline yazılı pay senetleri. Nama yazılı pay senetlerinde devir işlemi teslim ile gerçekleşirken, hamiline yazılı pay senetlerinin devri için Hamiline Yazılı Pay Senetlerinin Merkezi Kayıt Kuruluşuna Bildirilmesi ve Kayıt Altına Alınması Hakkında Tebliğ ("Tebliğ") uyarınca bazı şartlar getirilmiştir. Tebliğ kapsamında hamiline yazılı payların Merkezi Kayıt Kuruluşu ("MKK") kaydının tamamlanması, yönetim kurulu kararının alınması ve bu kararın ilgili sicil müdürlüğünde tescil ve Türkiye Ticaret Sicil Gazetesinde ilan ettirilmesi gerekmektedir.
-
20.11.2025
Birleşme ve Devralma İşlemlerinde Niyet Mektubu Süreci
Birleşme ve devralma ("M&A") işlemleri, hem hukuki hem ticari açıdan çok aşamalı süreçlerdir. Bu süreçte, sözleşme aşamasına geçilmeden önce sözleşme tarafları, işlem iradelerini belirlemek, ticari beklentilerini paylaşmak ve hukuki çerçeveyi oluşturmak için bir hazırlık sürecine girerler. Bu hazırlık süreci, tarafların işlem yapısına ilişkin temel ilkeleri tartıştığı, müzakere stratejilerini belirlediği ve işlem risklerini değerlendirdiği ilk aşamayı oluşturur.
-
14.11.2025
Gerekçeli Karar Hakkının İhlaline Dair Yeni Aym Kararı Resmi Gazete'de Yayınlandı
1. GİRİŞ Gerekçe, yargı kararlarında meselenin, sonuçta gösterilen şekilde çözülmesinin nedenini ve niçinini gösteren kısımdır ve hüküm vermenin bir uzantısıdır.1 Gerekçenin içeriğinin tatmin edici ve tutarlı olması, hukukî dinlenilme hakkının ve adil yargılanma hakkının sağlanması açısından mühimdir. Gerekçeli karar, mahkemenin tarafsızlığını ortaya koymakla; gerçekten, dosya içeriğine, akla ve hukuka uygun düşen bir gerekçe sayesinde taraflar davayı hangi maddî ve hukukî sebeplerden ötürü kaybettiklerini veya kazandıklarını öğrenme ve tatmin olma şansına sahip olacaklardır.
-
7.11.2025
Kapsam Dışı Personel Hakkında Anayasa Mahkemesi Kararı
22.09.2025 Tarihli Resmi Gazete 'de yayımlanan Anayasa Mahkemesi Kararında;
-
24.10.2025
Asıl ve Alt İşverenin Arabuluculuğa Birlikte Katılma Zorunluluğu Anayasa Mahkemesi Kararı ile Kaldırıldı
Çalışma hayatında iş ilişkilerinin sona ermesi sonrasında işçinin işe iade talebiyle başvurabileceği arabuluculuk sürecine ilişkin önemli bir Anayasa Mahkemesi kararı yayımlanmıştır. Anayasa Mahkemesi, 7036 sayılı İş Mahkemeleri Kanunu'nun 3. maddesinin (15) numaralı fıkrasında yer alan, "Asıl işveren-alt işveren ilişkisinin bulunduğu hâllerde işe iade talebiyle arabulucuya başvurulduğunda, anlaşmanın gerçekleşebilmesi için işverenlerin arabuluculuk görüşmelerine birlikte katılmaları ve iradelerinin birbirine uygun olması gerekir" hükmünün Anayasa'ya aykırı olduğuna karar vermiştir. Söz konusu karar, 17 Ekim 2025 tarihli ve 33050 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanmıştır.
-
23.10.2025
Anayasa Mahkemesi Cumhurbaşkanına Döviz Ve Para Hareketlerini Sınırlama Yetkisi Veren Kanun Hükmünü İptal Etti!
15 Ekim 2025 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan Anayasa Mahkemesi ("Mahkeme")17 Haziran 2025 tarihli, E. 2024/193, K. 2025/136 sayılı kararıyla1 ("Karar") 1567 sayılı Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanun'un ("Kanun") 1. maddesini ("Kambiyo, nukut, esham ve tahvilat alım satımı ve kıymetli madenler ve kıymetli taşlarla bunlardan mamul veya bunları muhtevi her nevi eşya ve kıymetlerin alım satımı, kıymetli madenlerin rafinajı ile tüm bu eşya ve kıymetlerin, ticari senetlerin ve tediyeyi temine yarayan her türlü vasıta ve vesikaların memleketten ihracı veya memlekete ithalinin tanzim ve tahdidine ve Türk Parasının kıymetinin korunması zımnında kararlar ittihazına Cumhurbaşkanı salahiyetlidir.") iptal etmiştir.
-
21.10.2025
Borçlu Dışındaki Kişiye Ait Malların Haczi ve Hukuki Hakların Korunmas
İcra takibi sürecinde borçlunun malvarlığına dahil olmayan üçüncü kişilere ait malların haczi, uygulamada sıkça karşılaşılan ve ciddi mağduriyetlere yol açan bir durumdur. Özellikle eşler arasında mal rejimi kaynaklı belirsizlikler ile birlikte mülkiyet ilişkileri, icra işlemlerinde mülkiyetin kime ait olduğunun doğru şekilde tespitini zorlaştırmaktadır. Bu kapsamda, borçlunun eşinin veya bir başka üçüncü kişinin malı üzerine haciz tatbik edilmesi halinde başvurulabilecek hukuki koruma yollarının en önemlisi istihkak iddiasıdır.
-
20.10.2025
Rekabet Hukuku Çerçevesinde Birleşme ve Devralmalar ve Bildirim Yükümlülüğü
Birleşme ve devralmalar (M&A), şirketlerin büyüme ve yeniden yapılanma stratejilerinin merkezinde yer almaktadır. Şirketlerin gerek ulusal, gerekse uluslararası ölçekte genişleme, pazar paylarını artırma yahut yeni pazarlara giriş yapma amacına hizmet eden bu işlemler, yalnızca ekonomik ve ticari sonuçlar doğurmakla kalmayıp, aynı zamanda ilgili pazardaki rekabet dinamiklerini doğrudan etkileyebilme potansiyeli taşımaktadır. Bu sebeple, birleşme ve devralma işlemleri, pazardaki rekabet yapısını etkileyebilir. Bu özelliğinden dolayı, M&A işlemleri stratejik fırsatlar yaratırken, rekabet düzeninin sürdürülebilirliği açısından da düzenleyici otoritelerin titizlikle değerlendirdiği alanlardan biridir.
-
17.10.2025
OSB Uygulama Yönetmeliğinde Önemli Değişiklik: Katılımcılara Ek Süre İmkânı
17 Ekim 2025 tarihli ve 33050 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan "Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik" ile Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama Yönetmeliği'ne Geçici Madde 13 eklenmiştir. Bu yeni düzenleme, yapı ruhsatı veya işyeri açma ve çalışma ruhsatı almamış OSB katılımcılarına belirli şartlar altında ek süre tanınmasına olanak sağlamaktadır.
-
15.10.2025
Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulma Yükümlülüğünde Güncel Durum
1. GİRİŞ 20 Eylül 2025 tarihli ve 33023 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan “İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ” ("Değişiklik Tebliği") ile, 14 Şubat 2025 tarihli ve 32813 sayılı “İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğ”e (“Tebliğ") önemli değişiklikler getirilmiştir.
-
25.9.2025
İşe İade Kararı Sonrası İşverenin Yapması Gereken Sgk İşlemleri
Kesinleşen işe iade kararını tebliğ alarak 10 iş günü içinde işe başlama iradesini işverene ileten işçiyi, İşveren işe başlatabileceği gibi işe başlatmayarak mahkeme kararında tespit edilen 4 aylık boşta geçen süre ücretinin yanı sıra işe başlatmama tazminatını da ödeyebilir. Görüldüğü üzere işverenin bu durumda iki seçimlik hakkı bulunmakla birlikte SGK nezdinde yapılacak işlemler her iki durumda da birbirinden farklıdır.