E-Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun Kapsamındaki Değişiklikler 18 Temmuz 2022
7 Temmuz 2022 tarihli ve 31889 Sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan 7416 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile 6563 sayılı Kanun'da ("Kanun") meydana getirilen değişiklikler neticesinde elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılarının ("Aracı Hizmet Sağlayıcı") ve elektronik ticaret hizmet sağlayıcılarının ("Hizmet Sağlayıcı") yükümlülükleri, işbu yükümlülüklere aykırılık durumunda öngörülen idari para cezaları, elektronik ticaret lisansı ve Ticaret Bakanlığı'nın ("Bakanlık") bu alandaki yetkilerinin genişletilmesi gibi hususlarda birçok yeni hukuki düzenleme öngörülmüştür. İşbu yazımızda, öngörülen yeni düzenlemeler neticesinde ilgili Kanun hükümlerinin içeriklerine değinilerek yürürlüğe giriş tarihleri intibak süreci açıklanacaktır.
|
1. Kanun Kapsamı Dışında Bırakılan Hususlar |
|
Getirilen düzenlemeler uyarınca Kanunun uygulanmasında Aracı Hizmet Sağlayıcı veya Hizmet Sağlayıcı olarak kabul edilmeyecek olanların kapsamı genişletilmiş olup (i) Seyahat Acentaları ve Seyahat Acentaları Birliği Kanunu, Türk Sivil Havacılık Kanunu, Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu, Bankacılık Kanunu, Sigortacılık Kanunu, Finansal Kiralama, Faktoring, Finansman ve Tasarruf Finansman Şirketleri Kanunu, Sermaye Piyasası Kanunu, Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Kanun ve Elektronik Haberleşme Kanunu ile kuruluş ve faaliyetleri düzenlenen ve bu kanunlara göre yetkilendirilerek münhasıran yetkilendirildikleri konularda faaliyet gösterenler ile (ii) Şans Oyunları Hasılatından Alınan Vergi, Fon ve Payların Düzenlenmesi Hakkında Kanun kapsamında münhasıran şans ve bahis oyunları alanında faaliyet gösterenler Kanun kapsamında Aracı Hizmet Sağlayıcı veya Hizmet Sağlayıcı kabul edilmeyecektir. |
|
2. Hukuka Aykırı İçeriklerin Bildirilmesi Yükümlülüğü |
|
Kanun'un 9. Maddesi kapsamında Aracı Hizmet Sağlayıcı'nın, (i) Hizmet Sağlayıcı tarafından sunulan içeriğin ve hizmetin hukuka aykırı olmasından sorumluluğu ile (ii) Aracı Hizmet Sağlayıcı'nın bilgisi dahilindeki hukuka aykırılıkları ilgili kamu kurumlarına bildirme yükümlülüğü düzenlenmiştir. |
|
Bu doğrultuda diğer kanunlarda aksine hüküm bulunmadıkça Aracı Hizmet Sağlayıcı, Hizmet Sağlayıcı tarafından sunulan içerik ve içeriğe konu mal veya hizmetle ilgili hukuka aykırı hususlardan sorumlu olmayacaktır. İşbu hukuka aykırılıktan ve/veya hak sahiplerinin fikri mülkiyet haklarının ihlalinden haberdar olması durumunda Aracı Hizmet Sağlayıcı'nın içeriği yayından kaldırarak bu hususu ilgili kamu kurum ve kuruluşuna bildirme yükümlülüğü bulunmaktadır. |
|
3. Sağlayıcıların Kişisel Verilerin Korunmasından Sorumluluğu |
|
Aracı Hizmet Sağlayıcıların ve Hizmet Sağlayıcıların; (i) Kanun çerçevesinde yapmış oldukları işlemler nedeniyle elde ettikleri kişisel verilerin saklanmasından ve güvenliğinden sorumluluklarını ve (ii) kişisel verileri ilgili kişinin onayı olmaksızın üçüncü kişilere iletmelerinden ve başka amaçlarla kullanmalarından sorumluluklarını özel olarak düzenleyen Kanunun 10. Maddesi yürürlükten kaldırılmıştır. Bu doğrultuda belirtilen sorumluluklar yönünden kişisel verilerin korunmasına ilişkin diğer mevzuat hükümlerinin uygun düştüğü ölçüde uygulanmaya devam edileceği söylenebilecektir. |
|
4. Ticaret Bakanlığı'nın Düzenleme Yetkisi |
|
Kanun m. 11 kapsamında gerçekleştirilen düzenleme neticesinde, Ticaret Bakanlığı'na elektronik ticaretin gelişimi için düzenlemelerde bulunma, aracılık sözleşmesinde yer alacak zorunlu unsurları belirleme, ticari elektronik ileti gönderen kişilerin abone bilgilerini Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu'ndan alma, denetim yapma ve bilirkişiyi tayin yetkisi tanınmıştır. Aynı maddenin üçüncü fıkrasına eklenen cümle uyarınca Aracı Hizmet Sağlayıcı ve Hizmet Sağlayıcılara 10 yıl süre ile defter ve kayıt saklama yükümlülüğü de getirilmiştir. |
|
5. Cezai Hükümler |
|
Kanun'un 12. Maddesine eklenen düzenlemeler uyarınca Kanun'un 9. maddesi, 11. Maddesi, Ek 1. Maddesi, Ek 2. Maddesi, Ek 3. Maddesi ve Ek 4. maddesinde ilgili yükümlülüklerin düzenlendiği maddelere atıf yapılarak 10.000-TL, 100.000-TL, 500.000-TL, 250.000-TL, 1.000.000-TL, 10.000.000-TL, 20.000.000-TL tutarlarında ve katlamalı idari para cezaları öngörülmüş olup işbu para cezalarını ikame etme yetkisi Bakanlığa tayin edilmişse de işbu yetki merkezde ilgili genel müdürlüğe, taşrada ise il müdürlüklerine devredilebilecektir. |
|
6. Haksız Ticari Uygulamaların Belirlenmesi |
|
Kanun'a eklenen ek 1. Madde uyarınca elektronik ticarette haksız ticari uygulamada bulunulamayacağı düzenlenmiş olup Aracı Hizmet Sağlayıcı'nın; aracılık hizmeti sunduğu Hizmet Sağlayıcı'nın ticari faaliyetlerini önemli ölçüde bozan, makul karar verme yeteneğini azaltan veya belirli bir kararı almaya zorlayarak normal şartlarda taraf olmayacağı bir ticari ilişkinin tarafı olmasına sebep olan uygulamalarının haksız olduğu kabul edilmektedir. Şu durumların her halükarda haksız ticari uygulama sayılacağı belirtilmiştir: |
|
|
7. Aracı Hizmet Sağlayıcının Yükümlülükleri |
|
Kanun kapsamında getirilen yeni düzenlemelerden biri olan ek 2. Madde ile Aracı Hizmet Sağlayıcıların yükümlülükleri belirlenmiş olup bu maddede belirtilen yükümlülüklere aykırılık halinde Kanun m. 12 uyarınca idari para cezası düzenlemelerine de yer verilmiştir. |
|
Tüm Aracı Hizmet Sağlayıcılar yönünden belirlenen yükümlülükler şunlardır; |
|
|
Yukarıda belirtilen genel yükümlülüklere ek olarak; bir takvim yılındaki net işlem hacmi 10.000.000.000 Türk Lirası, 30.000.000.000 Türk Lirası ve 60.000.000.000 Türk Lirasının üzerinde olan, iptal ve iadeler hariç işlem sayısı 100.000 adedin üzerinde bulunan Aracı Hizmet Sağlayıcıları yönünden öngörülen ilave yükümlülükler de maddenin 2. , 3. ve 4. fıkralarında düzenlenmiştir. Bu yükümlülüklere aykırılık durumunda da idari para cezaları gündeme gelebilecektir. |
|
8. Hizmet Sağlayıcının Yükümlülükleri |
|
Kanuna eklenen ek 3. Madde uyarınca Hizmet Sağlayıcılarının; olumlu irade beyanı yazılı şekilde ya da elektronik ortamda alınmadığı sürece, ekonomik bütünlük içinde bulunmadığı kişilerin ETBİS'e kayıtlı alan adının ana unsurunu oluşturan tescilli markasını kullanarak çevrim içi arama motorlarında pazarlama ve tanıtım faaliyetinde bulunmaları yasaklanmıştır. Ek olarak, Kanunda belirtilen yükümlülüklere aykırılık durumunda Ek madde 2'nin ilgili bentlerine atıf yapılarak işbu hükümlerin kıyasen uygulanacağı belirtilmiştir. |
|
9. Elektronik Ticaret Lisansı |
|
Bir takvim yılındaki net işlem hacmi 10.000.000.000 Türk lirasının ve iptal ve iadeler hariç işlem sayısı 100.000 adedin üzerinde olan Aracı Hizmet Sağlayıcılarının faaliyete devam edebilmeleri için Bakanlıktan lisans alma ve var olan lisanslarını yenileme yükümlülüğü öngörülmüştür. İşbu lisansa ilişkin usul ve esasların Bakanlıkça yayımlanacak olan ikincil düzenlemeler ile detaylandırılacağı belirtilmiş olup Ek 4. Madde kapsamında lisansa yönelik olarak düzenlenen ana hususlar şu şekildedir; |
|
|
Ek olarak getirilen yeni düzenleme kapsamında; münhasıran Aracı Hizmet Sağlayıcı'nın markasını taşıyan ürünlerin, bayilik ve acentelik gibi sözleşmeler kapsamında satışa sunulduğu elektronik ticaret pazar yerleri işbu elektronik ticaret lisansına tabi olmayacaktır. |
|
Hizmet Sağlayıcıların ek 3. Madde ve Aracı Hizmet Sağlayıcılarının ek 4. madde kapsamındaki lisans alma yükümlülüklerinin 1/1/2025 tarihinden itibaren yerine getirilmesi gerekmektedir. Ek 4. Madde uyarınca bu tarihe dek lisans sahibi olmayanların faaliyetlerine devam etmeleri mümkün olmayacaktır. |
|
10. Uyum Süreci ve Yeniliklerin Yürürlük Tarihleri |
|
Kanuna eklenen geçici 2. Madde uyarınca 07.07.2022 tarihi itibariyle; |
|
|
07.07.2022 tarihinden önce akdedilen ve bu tarihten itibaren 6 ay içinde bu Kanuna uygun hâle getirilmeyen aracılık sözleşmelerinin ilgili hükümleri geçersiz kalacaktır. Geçersizlik yaptırımının gündeme gelmemesi yönünden ilgili tarihler dikkate alınmak suretiyle aracılık sözleşmelerinin Kanun hükümleri ile uyumlu hale getirilmesi gerekmektedir. |
|
Elektronik ticaretin düzenlenmesi yönünden Aracı Hizmet Sağlayıcılar ve Hizmet Sağlayıcılara ilişkin önemli yükümlülükler öngören işbu regülasyon kapsamında; ihlallere ilişkin belirlenen idari para cezaları, lisans alma mecburiyeti, haksız ticari uygulamaların tespiti ve hukuka aykırı içeriklerin bildirilmesi yükümlülükleri düzenlenmiştir. Kanuna getirilen işbu değişiklikler genel itibariyle 01.01.2023 tarihinde yürürlüğe girecek olup bu genel yürürlük tarihi uygulamasının istisnasını oluşturan Ek 2. maddenin 2. fıkrasının (b) bendi ve 10. fıkrası ile ek 4. maddenin 6. fıkrası 1/1/2024 tarihinde yürürlüğe girecektir. Bu doğrultuda Kanun çerçevesinde gerçekleştirilen yeni düzenlemelere uyumun ilgili yükümlülük yönünden belirtilen tarihlerinde gerçekleştirilmesi idari para cezası müeyyidesi ve hak kayıplarının meydana gelmemesi yönünden önem arz etmektedir. |
Diğer Haberler
-
15.12.2025
İhbar Süresinde Gerçekleşen Ücret Artışından Çalışanın Yararlanması Mümkün Müdür?
4857 Sayılı İş Kanunu'nun 17. Maddesindeki düzenleme uyarınca; belirsiz süreli iş sözleşmelerinin feshinden önce durumun diğer tarafa bildirilmesi gerekmektedir. Buna göre iş sözleşmeleri;
-
12.12.2025
Borca Batıklık ve Sermaye Kaybı Hesaplamasında Muafiyet Süresi Uzatıldı
6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu'nun ("TTK") 376'ncı maddesi, şirketlerde sermaye kaybı ve borca batıklı olma durumunu düzenlemekte olup bu durumlarda uyulacak usul ve esasları ise "6102 Sayılı Türk Ticaret Kanunu'nun 376'ncı Maddesinin Uygulanmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğ" ("TTK m. 376 Tebliği") ile detaylandırılmıştır.
-
8.12.2025
OFAC Nedir? Yatırımcılar İçin Stratejik Önemi Ve Uygulama Alanları
Dünya değiştikçe ve gün geçtikçe, daha da sık karşılaşmaya başladığımız terimlerden biri "OFAC". Küreselleşen dünyada uluslararası alanda yatırım yapmak isteyen kurumlar bir şekilde OFAC'a rastlıyor ya da OFAC ile temas ediyor. Zira, OFAC tarafından uygulanan bu yaptırımlar yalnızca ABD vatandaşları / menşeli şirketleri değil, ABD ile doğrudan veya dolaylı olarak ekonomik - finansal temasta olan kişileri de ilgilendiriyor. Peki nedir bu OFAC?
-
4.12.2025
Ortaklara Borçlar Ve Adat Faturası
1. Adat Nedir? Uygulamada sıklıkla işletmelerin ortaklara borç vermesi işlemi ile karşılaşılmaktadır. İşletmenin ortaklardan alacaklı hale geldiği böyle bir durumda söz konusu alacak miktarına adat faizi hesaplanması ve fatura düzenlenmesi gerekmektedir. Dolasıyla adat, işletme ile ortak/ilgililer arasında gerçekleşen borç-alacak ilişkilerinde işletme kaynaklarının kullanım süresine bağlı olarak faiz tahakkuku hesaplamak ve vergi kaybının telafi edilmesi amacıyla uygulanan bir yöntemdir. Bu hesaplamalar, transfer fiyatlandırması kurallarına uyum, vergi matrahının doğru belirlenmesi ve KDV gibi yasal yükümlülüklerin yerine getirilmesi açısından önem taşır.
-
28.11.2025
Hamiline Yazılı Pay Senetlerinin Merkezi Kayıt Kuruluşuna Bildirim Süreci Ve Yaptırımları
1. Hamiline Yazılı Pay Senetlerin Basımı ve Bildirimi 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu'nun ("Kanun") 484. maddesi uyarınca anonim şirketlerde iki tür pay senedi bulunmaktadır: nama yazılı ve hamiline yazılı pay senetleri. Nama yazılı pay senetlerinde devir işlemi teslim ile gerçekleşirken, hamiline yazılı pay senetlerinin devri için Hamiline Yazılı Pay Senetlerinin Merkezi Kayıt Kuruluşuna Bildirilmesi ve Kayıt Altına Alınması Hakkında Tebliğ ("Tebliğ") uyarınca bazı şartlar getirilmiştir. Tebliğ kapsamında hamiline yazılı payların Merkezi Kayıt Kuruluşu ("MKK") kaydının tamamlanması, yönetim kurulu kararının alınması ve bu kararın ilgili sicil müdürlüğünde tescil ve Türkiye Ticaret Sicil Gazetesinde ilan ettirilmesi gerekmektedir.
-
20.11.2025
Birleşme ve Devralma İşlemlerinde Niyet Mektubu Süreci
Birleşme ve devralma ("M&A") işlemleri, hem hukuki hem ticari açıdan çok aşamalı süreçlerdir. Bu süreçte, sözleşme aşamasına geçilmeden önce sözleşme tarafları, işlem iradelerini belirlemek, ticari beklentilerini paylaşmak ve hukuki çerçeveyi oluşturmak için bir hazırlık sürecine girerler. Bu hazırlık süreci, tarafların işlem yapısına ilişkin temel ilkeleri tartıştığı, müzakere stratejilerini belirlediği ve işlem risklerini değerlendirdiği ilk aşamayı oluşturur.
-
14.11.2025
Gerekçeli Karar Hakkının İhlaline Dair Yeni Aym Kararı Resmi Gazete'de Yayınlandı
1. GİRİŞ Gerekçe, yargı kararlarında meselenin, sonuçta gösterilen şekilde çözülmesinin nedenini ve niçinini gösteren kısımdır ve hüküm vermenin bir uzantısıdır.1 Gerekçenin içeriğinin tatmin edici ve tutarlı olması, hukukî dinlenilme hakkının ve adil yargılanma hakkının sağlanması açısından mühimdir. Gerekçeli karar, mahkemenin tarafsızlığını ortaya koymakla; gerçekten, dosya içeriğine, akla ve hukuka uygun düşen bir gerekçe sayesinde taraflar davayı hangi maddî ve hukukî sebeplerden ötürü kaybettiklerini veya kazandıklarını öğrenme ve tatmin olma şansına sahip olacaklardır.
-
7.11.2025
Kapsam Dışı Personel Hakkında Anayasa Mahkemesi Kararı
22.09.2025 Tarihli Resmi Gazete 'de yayımlanan Anayasa Mahkemesi Kararında;
-
24.10.2025
Asıl ve Alt İşverenin Arabuluculuğa Birlikte Katılma Zorunluluğu Anayasa Mahkemesi Kararı ile Kaldırıldı
Çalışma hayatında iş ilişkilerinin sona ermesi sonrasında işçinin işe iade talebiyle başvurabileceği arabuluculuk sürecine ilişkin önemli bir Anayasa Mahkemesi kararı yayımlanmıştır. Anayasa Mahkemesi, 7036 sayılı İş Mahkemeleri Kanunu'nun 3. maddesinin (15) numaralı fıkrasında yer alan, "Asıl işveren-alt işveren ilişkisinin bulunduğu hâllerde işe iade talebiyle arabulucuya başvurulduğunda, anlaşmanın gerçekleşebilmesi için işverenlerin arabuluculuk görüşmelerine birlikte katılmaları ve iradelerinin birbirine uygun olması gerekir" hükmünün Anayasa'ya aykırı olduğuna karar vermiştir. Söz konusu karar, 17 Ekim 2025 tarihli ve 33050 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanmıştır.
-
23.10.2025
Anayasa Mahkemesi Cumhurbaşkanına Döviz Ve Para Hareketlerini Sınırlama Yetkisi Veren Kanun Hükmünü İptal Etti!
15 Ekim 2025 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan Anayasa Mahkemesi ("Mahkeme")17 Haziran 2025 tarihli, E. 2024/193, K. 2025/136 sayılı kararıyla1 ("Karar") 1567 sayılı Türk Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanun'un ("Kanun") 1. maddesini ("Kambiyo, nukut, esham ve tahvilat alım satımı ve kıymetli madenler ve kıymetli taşlarla bunlardan mamul veya bunları muhtevi her nevi eşya ve kıymetlerin alım satımı, kıymetli madenlerin rafinajı ile tüm bu eşya ve kıymetlerin, ticari senetlerin ve tediyeyi temine yarayan her türlü vasıta ve vesikaların memleketten ihracı veya memlekete ithalinin tanzim ve tahdidine ve Türk Parasının kıymetinin korunması zımnında kararlar ittihazına Cumhurbaşkanı salahiyetlidir.") iptal etmiştir.
-
21.10.2025
Borçlu Dışındaki Kişiye Ait Malların Haczi ve Hukuki Hakların Korunmas
İcra takibi sürecinde borçlunun malvarlığına dahil olmayan üçüncü kişilere ait malların haczi, uygulamada sıkça karşılaşılan ve ciddi mağduriyetlere yol açan bir durumdur. Özellikle eşler arasında mal rejimi kaynaklı belirsizlikler ile birlikte mülkiyet ilişkileri, icra işlemlerinde mülkiyetin kime ait olduğunun doğru şekilde tespitini zorlaştırmaktadır. Bu kapsamda, borçlunun eşinin veya bir başka üçüncü kişinin malı üzerine haciz tatbik edilmesi halinde başvurulabilecek hukuki koruma yollarının en önemlisi istihkak iddiasıdır.
-
20.10.2025
Rekabet Hukuku Çerçevesinde Birleşme ve Devralmalar ve Bildirim Yükümlülüğü
Birleşme ve devralmalar (M&A), şirketlerin büyüme ve yeniden yapılanma stratejilerinin merkezinde yer almaktadır. Şirketlerin gerek ulusal, gerekse uluslararası ölçekte genişleme, pazar paylarını artırma yahut yeni pazarlara giriş yapma amacına hizmet eden bu işlemler, yalnızca ekonomik ve ticari sonuçlar doğurmakla kalmayıp, aynı zamanda ilgili pazardaki rekabet dinamiklerini doğrudan etkileyebilme potansiyeli taşımaktadır. Bu sebeple, birleşme ve devralma işlemleri, pazardaki rekabet yapısını etkileyebilir. Bu özelliğinden dolayı, M&A işlemleri stratejik fırsatlar yaratırken, rekabet düzeninin sürdürülebilirliği açısından da düzenleyici otoritelerin titizlikle değerlendirdiği alanlardan biridir.
-
17.10.2025
OSB Uygulama Yönetmeliğinde Önemli Değişiklik: Katılımcılara Ek Süre İmkânı
17 Ekim 2025 tarihli ve 33050 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan "Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik" ile Organize Sanayi Bölgeleri Uygulama Yönetmeliği'ne Geçici Madde 13 eklenmiştir. Bu yeni düzenleme, yapı ruhsatı veya işyeri açma ve çalışma ruhsatı almamış OSB katılımcılarına belirli şartlar altında ek süre tanınmasına olanak sağlamaktadır.
-
15.10.2025
Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulma Yükümlülüğünde Güncel Durum
1. GİRİŞ 20 Eylül 2025 tarihli ve 33023 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan “İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ” ("Değişiklik Tebliği") ile, 14 Şubat 2025 tarihli ve 32813 sayılı “İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğ”e (“Tebliğ") önemli değişiklikler getirilmiştir.
-
25.9.2025
İşe İade Kararı Sonrası İşverenin Yapması Gereken Sgk İşlemleri
Kesinleşen işe iade kararını tebliğ alarak 10 iş günü içinde işe başlama iradesini işverene ileten işçiyi, İşveren işe başlatabileceği gibi işe başlatmayarak mahkeme kararında tespit edilen 4 aylık boşta geçen süre ücretinin yanı sıra işe başlatmama tazminatını da ödeyebilir. Görüldüğü üzere işverenin bu durumda iki seçimlik hakkı bulunmakla birlikte SGK nezdinde yapılacak işlemler her iki durumda da birbirinden farklıdır.