E-Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun Kapsamındaki Değişiklikler 18 Temmuz 2022
7 Temmuz 2022 tarihli ve 31889 Sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan 7416 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile 6563 sayılı Kanun'da ("Kanun") meydana getirilen değişiklikler neticesinde elektronik ticaret aracı hizmet sağlayıcılarının ("Aracı Hizmet Sağlayıcı") ve elektronik ticaret hizmet sağlayıcılarının ("Hizmet Sağlayıcı") yükümlülükleri, işbu yükümlülüklere aykırılık durumunda öngörülen idari para cezaları, elektronik ticaret lisansı ve Ticaret Bakanlığı'nın ("Bakanlık") bu alandaki yetkilerinin genişletilmesi gibi hususlarda birçok yeni hukuki düzenleme öngörülmüştür. İşbu yazımızda, öngörülen yeni düzenlemeler neticesinde ilgili Kanun hükümlerinin içeriklerine değinilerek yürürlüğe giriş tarihleri intibak süreci açıklanacaktır.
1. Kanun Kapsamı Dışında Bırakılan Hususlar |
Getirilen düzenlemeler uyarınca Kanunun uygulanmasında Aracı Hizmet Sağlayıcı veya Hizmet Sağlayıcı olarak kabul edilmeyecek olanların kapsamı genişletilmiş olup (i) Seyahat Acentaları ve Seyahat Acentaları Birliği Kanunu, Türk Sivil Havacılık Kanunu, Bireysel Emeklilik Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu, Bankacılık Kanunu, Sigortacılık Kanunu, Finansal Kiralama, Faktoring, Finansman ve Tasarruf Finansman Şirketleri Kanunu, Sermaye Piyasası Kanunu, Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Kanun ve Elektronik Haberleşme Kanunu ile kuruluş ve faaliyetleri düzenlenen ve bu kanunlara göre yetkilendirilerek münhasıran yetkilendirildikleri konularda faaliyet gösterenler ile (ii) Şans Oyunları Hasılatından Alınan Vergi, Fon ve Payların Düzenlenmesi Hakkında Kanun kapsamında münhasıran şans ve bahis oyunları alanında faaliyet gösterenler Kanun kapsamında Aracı Hizmet Sağlayıcı veya Hizmet Sağlayıcı kabul edilmeyecektir. |
2. Hukuka Aykırı İçeriklerin Bildirilmesi Yükümlülüğü |
Kanun'un 9. Maddesi kapsamında Aracı Hizmet Sağlayıcı'nın, (i) Hizmet Sağlayıcı tarafından sunulan içeriğin ve hizmetin hukuka aykırı olmasından sorumluluğu ile (ii) Aracı Hizmet Sağlayıcı'nın bilgisi dahilindeki hukuka aykırılıkları ilgili kamu kurumlarına bildirme yükümlülüğü düzenlenmiştir. |
Bu doğrultuda diğer kanunlarda aksine hüküm bulunmadıkça Aracı Hizmet Sağlayıcı, Hizmet Sağlayıcı tarafından sunulan içerik ve içeriğe konu mal veya hizmetle ilgili hukuka aykırı hususlardan sorumlu olmayacaktır. İşbu hukuka aykırılıktan ve/veya hak sahiplerinin fikri mülkiyet haklarının ihlalinden haberdar olması durumunda Aracı Hizmet Sağlayıcı'nın içeriği yayından kaldırarak bu hususu ilgili kamu kurum ve kuruluşuna bildirme yükümlülüğü bulunmaktadır. |
3. Sağlayıcıların Kişisel Verilerin Korunmasından Sorumluluğu |
Aracı Hizmet Sağlayıcıların ve Hizmet Sağlayıcıların; (i) Kanun çerçevesinde yapmış oldukları işlemler nedeniyle elde ettikleri kişisel verilerin saklanmasından ve güvenliğinden sorumluluklarını ve (ii) kişisel verileri ilgili kişinin onayı olmaksızın üçüncü kişilere iletmelerinden ve başka amaçlarla kullanmalarından sorumluluklarını özel olarak düzenleyen Kanunun 10. Maddesi yürürlükten kaldırılmıştır. Bu doğrultuda belirtilen sorumluluklar yönünden kişisel verilerin korunmasına ilişkin diğer mevzuat hükümlerinin uygun düştüğü ölçüde uygulanmaya devam edileceği söylenebilecektir. |
4. Ticaret Bakanlığı'nın Düzenleme Yetkisi |
Kanun m. 11 kapsamında gerçekleştirilen düzenleme neticesinde, Ticaret Bakanlığı'na elektronik ticaretin gelişimi için düzenlemelerde bulunma, aracılık sözleşmesinde yer alacak zorunlu unsurları belirleme, ticari elektronik ileti gönderen kişilerin abone bilgilerini Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu'ndan alma, denetim yapma ve bilirkişiyi tayin yetkisi tanınmıştır. Aynı maddenin üçüncü fıkrasına eklenen cümle uyarınca Aracı Hizmet Sağlayıcı ve Hizmet Sağlayıcılara 10 yıl süre ile defter ve kayıt saklama yükümlülüğü de getirilmiştir. |
5. Cezai Hükümler |
Kanun'un 12. Maddesine eklenen düzenlemeler uyarınca Kanun'un 9. maddesi, 11. Maddesi, Ek 1. Maddesi, Ek 2. Maddesi, Ek 3. Maddesi ve Ek 4. maddesinde ilgili yükümlülüklerin düzenlendiği maddelere atıf yapılarak 10.000-TL, 100.000-TL, 500.000-TL, 250.000-TL, 1.000.000-TL, 10.000.000-TL, 20.000.000-TL tutarlarında ve katlamalı idari para cezaları öngörülmüş olup işbu para cezalarını ikame etme yetkisi Bakanlığa tayin edilmişse de işbu yetki merkezde ilgili genel müdürlüğe, taşrada ise il müdürlüklerine devredilebilecektir. |
6. Haksız Ticari Uygulamaların Belirlenmesi |
Kanun'a eklenen ek 1. Madde uyarınca elektronik ticarette haksız ticari uygulamada bulunulamayacağı düzenlenmiş olup Aracı Hizmet Sağlayıcı'nın; aracılık hizmeti sunduğu Hizmet Sağlayıcı'nın ticari faaliyetlerini önemli ölçüde bozan, makul karar verme yeteneğini azaltan veya belirli bir kararı almaya zorlayarak normal şartlarda taraf olmayacağı bir ticari ilişkinin tarafı olmasına sebep olan uygulamalarının haksız olduğu kabul edilmektedir. Şu durumların her halükarda haksız ticari uygulama sayılacağı belirtilmiştir: |
|
7. Aracı Hizmet Sağlayıcının Yükümlülükleri |
Kanun kapsamında getirilen yeni düzenlemelerden biri olan ek 2. Madde ile Aracı Hizmet Sağlayıcıların yükümlülükleri belirlenmiş olup bu maddede belirtilen yükümlülüklere aykırılık halinde Kanun m. 12 uyarınca idari para cezası düzenlemelerine de yer verilmiştir. |
Tüm Aracı Hizmet Sağlayıcılar yönünden belirlenen yükümlülükler şunlardır; |
|
Yukarıda belirtilen genel yükümlülüklere ek olarak; bir takvim yılındaki net işlem hacmi 10.000.000.000 Türk Lirası, 30.000.000.000 Türk Lirası ve 60.000.000.000 Türk Lirasının üzerinde olan, iptal ve iadeler hariç işlem sayısı 100.000 adedin üzerinde bulunan Aracı Hizmet Sağlayıcıları yönünden öngörülen ilave yükümlülükler de maddenin 2. , 3. ve 4. fıkralarında düzenlenmiştir. Bu yükümlülüklere aykırılık durumunda da idari para cezaları gündeme gelebilecektir. |
8. Hizmet Sağlayıcının Yükümlülükleri |
Kanuna eklenen ek 3. Madde uyarınca Hizmet Sağlayıcılarının; olumlu irade beyanı yazılı şekilde ya da elektronik ortamda alınmadığı sürece, ekonomik bütünlük içinde bulunmadığı kişilerin ETBİS'e kayıtlı alan adının ana unsurunu oluşturan tescilli markasını kullanarak çevrim içi arama motorlarında pazarlama ve tanıtım faaliyetinde bulunmaları yasaklanmıştır. Ek olarak, Kanunda belirtilen yükümlülüklere aykırılık durumunda Ek madde 2'nin ilgili bentlerine atıf yapılarak işbu hükümlerin kıyasen uygulanacağı belirtilmiştir. |
9. Elektronik Ticaret Lisansı |
Bir takvim yılındaki net işlem hacmi 10.000.000.000 Türk lirasının ve iptal ve iadeler hariç işlem sayısı 100.000 adedin üzerinde olan Aracı Hizmet Sağlayıcılarının faaliyete devam edebilmeleri için Bakanlıktan lisans alma ve var olan lisanslarını yenileme yükümlülüğü öngörülmüştür. İşbu lisansa ilişkin usul ve esasların Bakanlıkça yayımlanacak olan ikincil düzenlemeler ile detaylandırılacağı belirtilmiş olup Ek 4. Madde kapsamında lisansa yönelik olarak düzenlenen ana hususlar şu şekildedir; |
|
Ek olarak getirilen yeni düzenleme kapsamında; münhasıran Aracı Hizmet Sağlayıcı'nın markasını taşıyan ürünlerin, bayilik ve acentelik gibi sözleşmeler kapsamında satışa sunulduğu elektronik ticaret pazar yerleri işbu elektronik ticaret lisansına tabi olmayacaktır. |
Hizmet Sağlayıcıların ek 3. Madde ve Aracı Hizmet Sağlayıcılarının ek 4. madde kapsamındaki lisans alma yükümlülüklerinin 1/1/2025 tarihinden itibaren yerine getirilmesi gerekmektedir. Ek 4. Madde uyarınca bu tarihe dek lisans sahibi olmayanların faaliyetlerine devam etmeleri mümkün olmayacaktır. |
10. Uyum Süreci ve Yeniliklerin Yürürlük Tarihleri |
Kanuna eklenen geçici 2. Madde uyarınca 07.07.2022 tarihi itibariyle; |
|
07.07.2022 tarihinden önce akdedilen ve bu tarihten itibaren 6 ay içinde bu Kanuna uygun hâle getirilmeyen aracılık sözleşmelerinin ilgili hükümleri geçersiz kalacaktır. Geçersizlik yaptırımının gündeme gelmemesi yönünden ilgili tarihler dikkate alınmak suretiyle aracılık sözleşmelerinin Kanun hükümleri ile uyumlu hale getirilmesi gerekmektedir. |
Elektronik ticaretin düzenlenmesi yönünden Aracı Hizmet Sağlayıcılar ve Hizmet Sağlayıcılara ilişkin önemli yükümlülükler öngören işbu regülasyon kapsamında; ihlallere ilişkin belirlenen idari para cezaları, lisans alma mecburiyeti, haksız ticari uygulamaların tespiti ve hukuka aykırı içeriklerin bildirilmesi yükümlülükleri düzenlenmiştir. Kanuna getirilen işbu değişiklikler genel itibariyle 01.01.2023 tarihinde yürürlüğe girecek olup bu genel yürürlük tarihi uygulamasının istisnasını oluşturan Ek 2. maddenin 2. fıkrasının (b) bendi ve 10. fıkrası ile ek 4. maddenin 6. fıkrası 1/1/2024 tarihinde yürürlüğe girecektir. Bu doğrultuda Kanun çerçevesinde gerçekleştirilen yeni düzenlemelere uyumun ilgili yükümlülük yönünden belirtilen tarihlerinde gerçekleştirilmesi idari para cezası müeyyidesi ve hak kayıplarının meydana gelmemesi yönünden önem arz etmektedir. |
Diğer Haberler
-
28.4.2023
Egemenoğlu 2023 Legal500 EMEA Sıralamalarında 4 Farklı Alanda Öncü Hukuk Bürolarından Biri Olarak Yer Aldı!
-
7.4.2023
Konutta Yeni Haciz Prosedürü Ve Taşkın Hacze İlişkin Düzenleme Yürürlüğe Girdi.
05.04.2023 tarihinde Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe giren İcra ve İflas Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile İcra ve İflas Kanunu'na "Konutta Haciz" başlıklı madde eklenerek hakim kararı olmaksızın konutlarda haciz işleminin yapılamayacağı düzenlenmiştir.
-
7.3.2023
Emeklilikte Yaşa Takılanlara İlişkin Yeni Yasal Düzenlemeler Nelerdir?
25.08.1999 tarihinde yapılan yasal düzenleme ile emekliliğe hak kazanmak için yaş şartı getirilmiş ve emeklilik koşulları yeniden düzenlenmiştir. Buna göre, ilk defa 09.09.1999 tarihinden (bu tarih dahil) sonra sigortalı sayılanların emeklilik için yaş şartına dahil olmalarının yanı sıra tabi oldukları sigortalılık süresi, prim ödeme gün sayısı veya hizmet bakımından da yaşlılık veya emekli aylığına hak kazanma koşulları yeniden belirlenmiştir.
-
3.1.2023
Türk Ticaret Kanunu 1530. Maddesi Kapsamında Yeni Tespitler Nelerdir?
02.01.2023 tarihinde yayımlanan 32061 sayılı Resmî Gazete'de; Mal ve Hizmet Tedarikinde Geç Ödemlerde Uygulanacak Temerrüt Faiz Oranı ve Alacağın Tahsili Masrafları İçin Talep Edilebilecek Asgari Gideri Tutarı Hakkında Tebliğ ("Tebliğ") Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası tarafından ilan edilmiştir.
-
3.1.2023
Reeskont Ve Avans İşlemlerinde Uygulanacak Faiz Oranları Belirlendi.
31 Aralık 2022 tarihinde yayımlanan mükerrer 32060 sayılı Resmi Gazete'de; Reeskont ve Avans İşlemlerinde Uygulanacak Faiz Oranlarının Tespiti hakkında Tebliğ ile Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası tarafından yeni oranlar ilan edilmiştir.
-
29.12.2022
Top 10 Deals Of The Year 2022
-
20.12.2022
Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanunda Artan Parasal Sınırlar Ve Değişen İdari Cezalar Nelerdir?
1- Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun Tüketici Hakem Heyetleri Yönetmeliğinde Yer Alan Parasal Sınırlar Artırıldı 16 Aralık 2022 tarihli, 32045 sayılı Resmi Gazete'de; 502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 68'inci Ve Tüketici Hakem Heyetleri Yönetmeliğinin 6'ncı Maddelerinde Yer Alan Parasal Sınırların Artırılmasına İlişkin ("Tebliğ") yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
-
7.12.2022
Gıda Perakende Sektöründeki Zincir Mağazalara Veri Paylaşma Zorunluluğu Getirildi.
7 Aralık 2022 tarihli, 32036 sayılı Resmî Gazete 'de; Perakende Ticarette Uygulanacak İlke ve Kurallar Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik ("Yönetmelik") yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
-
6.12.2022
Gayrimenkul Satışlarında "Ekspertiz Raporu Alınması Ve İbrazı Zorunluluğu" Mu Getiriliyor?
25 Ekim 2022 tarihinde yayımlanan mükerrer 31994 sayılı Resmî Gazete 'de; 6294 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararı ile Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Strateji ve Bütçe Başkanlığınca hazırlanan "2023 Yılı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı" (Bundan böyle "Program" olarak anılacaktır.) ilan edilmiştir.
-
5.12.2022
Bağımsız Denetime Tabi Şirketlerin Belirlenmesine Dair Karar ile Getirilen Değişiklikler Nelerdir?
Bilindiği üzere gerek kamuoyunun gerekse ortakların şirketin finansal durumu ile ilgili aydınlatılması açısından önem taşıyan bağımsız denetim, 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu (TTK) uyarınca Cumhurbaşkanı tarafından belirlenecek şirketler için zorunlu kılınmıştır.
-
15.9.2022
Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği'nde Yürürlük Tarihi Ertelenen Hükümler Nelerdir?
Resmi Gazete'nin 14 Eylül 2022 tarihli sayısında "MESAFELİ SÖZLEŞMELER YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİKTE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA YÖNETMELİK" (Bundan sonra "Yönetmelik" olarak anılacaktır.) yayımlanmış olup bu yönetmelik uyarınca, "Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği'nde" 23 Ağustos 2022 tarihinde yapılan bazı düzenlemelerin yürürlük tarihlerinde değişikliğe gidilmiştir.
-
30.6.2022
Noterlere Taşınmaz Satışı Yetkisi Veren Düzenleme Resmi Gazete'de Yayımlandı; Yürürlüğü 1 Ocak 2023 Olarak Belirlendi!
28 Haziran 2022 tarihli resmi gazetede yayımlanan 7413 sayılı "Hâkimler Ve Savcılar Kanunu İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun" ile Noterlere taşınmaz satışına yetki veren düzenleme getirildi.
-
2.6.2022
İnternet Ortamında Yayınlanan İlanlara Yönelik Devamlı Bilgi Verme Yükümlülüğü
31 Mayıs 2022 tarihli Resmî Gazetede 538 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (“Tebliğ”) yayımlanmıştır. Bu tebliğ kapsamında, taşınır ve taşınmazlar ile mal ve hizmetlerin alınması, satılması veya kiralanmasının temin edilmesine yönelik olarak verilen ilanların yayımlanmasına aracılık eden aracı hizmet sağlayıcıları, sosyal ağ sağlayıcıları ile yer sağlayıcılarına bazı yükümlülükler getirilmiştir. Bahsi geçen kişilere, gerçekleştirdikleri söz konusu işlemlere ilişkin olarak, Tebliğ’de belirtilen belirli bilgileri, elektronik ortamda oluşturulan sistem aracılığıyla Gelir İdaresi Başkanlığı'na bildirme zorunluluğu getirilmiştir.
-
9.5.2022
Şarj Ağı İşletmeci Lisans Başvuruları İle Elektrikli Araç Şarj İstasyonlarına İlişkin Teşvik Başvuruları Başladı!
Elektrikli araçlara elektrik enerjisi sağlayacak olan şarj istasyonlarına dair esasların düzenlendiği Şarj Hizmeti Yönetmeliği’nde (“Yönetmelik”), bu istasyonların bağlı oldukları şarj ağının işletilmesi açısından lisans edinilmesi zorunluluğu da öngörülmüştür. Kurulması planlanan şarj istasyonlarına yapılacak yatırımların teşviki amacıyla T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından “Teknolojik Ürün Yatırım Destek Programı Elektrikli Araçlar İçin Şarj İstasyonları Çağrısı” başlatılmıştır.
-
26.4.2022
Parmak İzi Kayıt Sistemine İlişkin Anayasa Mahkemesi Kararı Yayımlandı!
Çalışma hayatında işverenler tarafından özellikle çalışanların işe giriş kayıtlarının parmak izi, yüz, avuç içi veya retina tarama yöntemleri ile denetlenmesi noktasında Anayasa Mahkemesi yeni bir karara imza atmıştır. Anayasa Mahkemesi’nin parmak izi kayıt sistemi ile mesai takibi yapılmasının kişisel verilerin korunması hakkını ihlal ettiğine yönelik 10.03.2022 tarihli kararı, 19 Nisan 2022 tarih ve 31814 sayılı Resmi Gazete’de yayınlanmıştır.