İklim Açıklama Kuralı 01 Ekim 2024
Yaşanabilir bir çevre ve dünyamızın geleceği için, sürdürülebilirlik ve ekosistemin korunması her geçen gün daha büyük bir önem kazanmaktadır. Bu çerçevede devletler, ekosistemi en çok etkileyen aktörlerden biri olan şirketler için birtakım çevresel raporlama standartları getirmektedir.

Şirketler tarafından yayımlanan raporlar, tüketicilerin, müşterilerin ve yatırımcıların kararlarını büyük ölçüde etkilemektedir. Amerika Birleşik Devletleri'nde bunun bilincinde olan şirketlerin birçoğu, sera gazı emisyonları ve diğer iklim faktörlerine ilişkin ihtiyari raporlamalar yapmaktaydı; ancak bu raporlamalar süreklilik arz etmedikleri için yatırımcılar açısından karşılaştırma yapma imkânı oldukça sınırlı kalmaktaydı. |
Yatırımcıların bilgiye erişim ve güvenli kararlar alabilme ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla getirilen "İklim Açıklama Kuralı" ("Kural"), ABD Menkul Kıymetler ve Borsa Komisyonu ("Komisyon") tarafından kabul edilmiştir. 28 Mart 2024 tarihinde Federal Gazete'de yayımlanan nihai kuraldan önce Komisyon, Mart 2022'de yayımladığı düzenleme teklifine gelen yorum ve görüşleri değerlendirmiş ve teklif üzerinde bazı değişiklikler yapmıştır. Bu değişikliklerden belki de en önemlisi aşağıda ayrıca izah edilecek olan Kapsam 3 sera gazı emisyonlarına ilişkin açıklamaları teklif metninde zorunlu tutulurken nihai kuralda söz konusu zorunlululuğun çıkarılmış olmasıdır. |
Kural uyarınca, şirketlerin yıllık raporlamalarında ve tescil beyanlarında iklimsel faktörlerin maddi sonuçlarına ilişkin birtakım açıklamalarda bulunması gerekmektedir. Bu açıklamaları genel itibarıyla üç ana başlıkta değerlendirmek mümkündür; |
İklimle İlgili Maddi Riskler ve Bu Risklerin Şirkete Etkileri |
Bu başlık altında şirketlerden beklenen; şirketi maddi olarak etkilemiş veya etkilemesi muhtemel olan iklimsel risklere ilişkin açıklamaların sunulmasıdır. Söz konusu riskler kendi içinde "fiziksel riskler" riskler ve "işlem riskleri" şeklinde iki alt başlıkta incelenmelidir. |
1. Fiziksel Riskler |
Tsunami veya fırtına gibi şiddetli doğa olaylarının finansal açıdan şirkete getirdikleri veya getirmeleri muhtemel olan risklerdir. Örneklemek gerekirse deniz aşırı ticaret yapan bir şirket için, tsunami veya deniz seviyesinin yükselmesi malların tedarikini geciktirebilir veya malların zayi olmasına sebep olabilir; bu durum da şirket açısından önemli maddi sonuçlar doğurabilir. |
2. İşlem Riskleri |
Belirli iklimsel etmenlerden ötürü şirketin piyasa gücünün düşmesi veya hisselerinin değer kaybetmesi işlem riskleri kapsamındadır. Günümüzde, yoğun plastik içeren veya aşırı karbon salınımına sebep olan ürünlere yönelik talebin düşmesi bu kapsamda değerlendirilebilir. |
Şiddetli Hava Olaylarına İlişkin Finansal Açıklamalar |
Kurala tabi şirketlerin; şiddetli hava olaylarından veya diğer doğal koşullardan etkilenen finansal tahminlerine ve varsayımlarına ilişkin bilgileri açıklamaları gerekmektedir. Daha detaylı ifade etmek gerekirse, tescil ettirenin konsolide finansal tabloları oluşturmak için kullandığı tahmin ve varsayımların, şiddetli hava olayları ve kasırgalar, hortumlar, seller, gibi doğal koşullarla ilişkili risk ve belirsizliklerden veya bunların bilinen sonuçlarından nasıl etkilendiklerini açıklamaları gerekmektedir. |
Sera Gazı Emisyonları |
Kural, sera gazı emisyonlarına ilişkin olarak yapılacak raporlamalar hakkındaki düzenlemelerde Sera Gazı Protokolü'nü (Kyoto Protokolü olarak da anılmaktadır.) esas almıştır. Sera Gazı Protokolü, sera gazı emisyonlarını üç kapsama ayırarak sınıflandırmaktadır. Büyük şirketler, aşağıda izah edilen Kapsam 1 ve Kapsam 2 sera gazı emisyonlarına ilişkin açıklamaları yıllık raporlarına ve tescil beyanlarına dahil etmek zorundadır. |
A. Kapsam 1 (Doğrudan Etki): |
Bu kapsam, şirket tarafından doğaya salınımına doğrudan sebep olunan sera gazlarını ifade etmektedir. Kapsam 1 sera gazları; doğrudan şirket faaliyetlerinden kaynaklanır. Örneklemek gerekirse tekstil sektöründe faaliyet göstermekte olan bir şirket için; ram ve baskı bacalarından salınan sera gazları Kapsam 1'e dahildir. Büyük şirketlerin bu kapsama dahil olan emisyonlara ilişkin açıklamada bulunmaları zorunludur. |
B. Kapsam 2 (Dolaylı Etki) |
Şirketlerin dolaylı olarak salınımına yol açtıkları sera gazlarıdır. Şirket binalarında kullanılan elektrik ve şirket binalarının ısıtmasından kaynaklı sera gazları bu kapsamdaki emisyonlara örnektir. |
C. Kapsam 3 |
İlk iki kapsamın dışında kalan tüm dolaylı gaz salınımları 3. Kapsama dahildir. Bu kapsamdaki salınımlar, şirketin kontrolünde olmayan ancak şirket tarafından tetiklenen süreçlerden kaynaklanır. Bu kapsama giren salınımlara örnek olarak; şirket çalışanlarının kullandığı binek araçların atmosfere yayılmasına sebep oldukları sera gazları ve şirket tarafından üretilen malların kendi kontrolünde olmayan tedarik süreçlerinde kullanılan araçlar nedeniyle açığa çıkan salınımlar verilebilir. Kapsam 3 emisyonlarına dair raporlamalar, hiçbir şirket türü için zorunlu tutulmamıştır. |
Küçük Raporlama Şirketleri (SRCs) ile Gelişmekte Olan Büyüme Şirketlerinin (EGCs) yukarıda anılan sera gazı emisyonlarına dair açıklama yapmaları zorunlu tutulmamıştır. Bununla birlikte küçük raporlama şirketleri ve gelişmekte olan büyüme şirketleri de dahil olmak üzere tüm şirketler, tescil beyanlarında ve yıllık raporlarında aşağıdaki konulara ilişkin açıklamalarda bulunmakla yükümlüdür; |
|
|
|
|
|
Kural, yıllık raporlarda ve tescil beyanlarında şirketlerin aşamalı bir programa uymaları gerektiğini öngörmüştür. Bu aşamalı program aşağıdaki gibidir; |
|
|
|
Diğer Haberler
-
11.6.2025
Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği'nde Yapılan Değişiklik İade Kargo Ücreti Ve Elektronikte Cayma Hakkı
24 Mayıs 2025 tarihli ve 32909 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik ("Değişiklik Yönetmeliği") ile mesafeli satışlara yönelik önemli değişikliğe gidildi. Değişiklik Yönetmeliği ile gelen önemli değişiklikler şu şekildedir;
-
5.6.2025
İşçilere Bankalar Aracılığıyla Ödenecek İstihkaklara İlişkin Yönetmelik Değişikliği Hakkında
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından hazırlanarak 4 Haziran 2025 tarihli 32920 sayılı Resmî Gazete 'de yayımlanan "Ücret, Prim, İkramiye ve Bu Nitelikteki Her Türlü İstihkakın Bankalar Aracılığıyla Ödenmesine Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına İlişkin Yönetmelik" 01.07.2025 tarihi itibariyle yürürlüğe girecektir.
-
30.5.2025
Enflasyon Karşısında Nafaka, Nafaka Artırımı ve Döviz Olarak Nafaka Ödenmesi Sorunu
Boşanma davaları sonucunda hükümle hükmedilen yoksulluk ve iştirak nafakaları, genellikle belirli bir tutar üzerinden sabitlenmekte ve yıllar boyunca ya aynı tutarda kalmakta ya da mahkemece belirlenen oranlarda sınırlı şekilde artırılmaktadır. Yine aynı şekilde yargılama sürecince belirlenen tedbir nafakasında yargılamanın uzun sürmesi ve yüksek enflasyon nedeniyle zaman içinde nafakanın yetersiz hale gelmesine neden olmakta; bu da nafaka uygulamasının işlevselliğini önemli ölçüde engellemektedir.
-
23.5.2025
Mazeret İzni Hakkı: Süreler, Uygulama Ve Değerlendirme
Mazeret İzninin Yasal Dayanağı ve Tanımı: İşçinin işgörme edimini yerine getirmesini engelleyecek ancak dürüstlük kuralı gereği çalışmasının kendisinden beklenemeyeceği bazı durumlarda işçinin mazeretli sayılması gerekmektedir. 6645 sayılı Kanun ile 2015 yılında getirilen düzenleme sonucu, işçilerin mazeret izni 4857 sayılı İş Kanunu'nun Ek Madde 2 hükmünde düzenlenmiştir.
-
20.5.2025
Arama Motorları Özelinde Unutulma Hakkı
Gün geçtikçe gelişen teknoloji ile, kişisel veriler dijital ortamda hızla kaydedilmekte ve uzun süreler boyunca saklanabilmektedir. Bu durum, bireylerin geçmişte yaşadıkları olumsuz olayların veya zamanla değişen fikirlerinin sürekli olarak erişilebilir olmasına neden olmaktadır. Özellikle arama motorları, bireylerin ad ve soyadı ile yapılan aramalarda çıkan sonuçları indeksleyerek kişisel verilerin geniş kitlelerce ulaşılabilir olmasını sağlamaktadır. Bu çerçevede "Unutulma Hakkı" bireylerin, dijital ortamda kendileriyle ilgili kişisel verilerin silinmesini ya da kişisel verilere erişimin kısıtlanmasını talep edebilme hakkı olarak öne çıkmaktadır.
-
16.5.2025
Türk Hukukunda Cezai Şart, Cezai Şartta İndirim ve Pratik Anlayışlar
Borçlar hukukunun temel kavramlarından biri olan "cezai şart", borçlunun edimini gereği gibi ifa etmemesi hâlinde, alacaklıya sağlanan önemli bir teminat işlevi görmektedir. Sözleşme serbestisi ilkesinin bir uzantısı olarak, taraflar borcun hiç ya da gereği gibi ifa edilmemesi durumunda önceden belirlenmiş bir bedelin ödenmesini kararlaştırmak suretiyle hem ifayı teşvik etmekte hem de doğabilecek zararların ispat yükünü hafifletmektedir.
-
13.5.2025
ABD Gümrük Tarifeleri ve M&A İşlemlerine Etkisi Üzerine Değerlendirme
ABD Başkanı Donald Trump, yakın zamanda "ekonomik bağımsızlık bildirgesi" olarak bir açıklamada bulundu. Buna göre de, tüm ülkelere karşılık esasına dayalı bir gümrük tarifesi yürürlüğe girdi. Türkiye için bu ek vergi oranı %10 olarak, yani, asgari oranda belirlendi
-
12.2.2025
EPDK Kararı: Elektrik Piyasası Şirketlerine Yabancı Yatırımcıya Pay Devirlerinde Sermaye Artırım Yükümlülüğü
1. Mevcut Düzenleme Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu ("EPDK" veya "Kurum") tarafından, elektrik piyasasında faaliyet gösteren şirketlerin sermayelerinde gerçekleşecek pay devirleri, Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliği'nin ("Yönetmelik") 57. maddesinde düzenlenmektedir.
-
29.1.2025
Türk Rekabet Kurulu 2024 Yılı Birleşme Ve Devralma Görünüm Raporu Yayımlandı
Türk Rekabet Kurumu, Rekabet Kurulu tarafından 2024 yılında gerçekleştirilen birleşme, devralma ve özelleştirme işlemlerine ilişkin raporunu ("Rapor") 7 Ocak 2025 tarihinde yayımladı.
-
17.1.2025
Halka Arz Şartlarında Mali Eşikler 2025 Yılı İçin Güncellendi
2025 yılı için Halka arz işlemlerinde aranan mali sınırlar hem Sermaye Piyasası Kurulu ("SPK") hem de Borsa İstanbul ("BIST") tarafından güncellendi. İşte dikkat çekici yenilikler;
-
22.11.2024
Elektronik Ortamda Açık Artırma Suretiyle Satış Usulü ve 9. Yargı Paketiyle Getirilen Yeni Düzenlemelerin Hukuki Boyutu
9. Yargı Paketi kapsamında yapılan düzenlemelerle birlikte, elektronik ortamda haczedilen malların satışı, İcra ve İflas Kanunu'nun 111/b maddesi kapsamında yeni bir yasal çerçeveye oturtulmuştur. Haczedilen malların satış işlemleri, Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemi'ne (UYAP) entegre bir elektronik satış portalında açık artırma suretiyle gerçekleştirilmektedir. Ancak yasadaki boşluklar nedeniyle satış işlemlerinin nasıl gerçekleştirileceğine dair net bir uygulama sergilenememekteydi. Kanun koyucular tarafından elektronik satışa yönelik 8. ve 9. Yargı Paketi'nde yasaya eklemeler yapılması ve oluşturulan düzenleme, gerek icra süreçlerinin hızlandırılması gerekse satış işlemlerinin daha güvenli ve şeffaf bir ortamda yapılması açısından önemli bir adım olarak değerlendirilmektedir.
-
15.11.2024
7531 Sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Yayımlandı
Kamuoyu nezdinde 9. Yargı Paketi olarak da bilinen 7531 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun1 ("Kanun"), 14.11.2024 tarih ve 32722 sayılı Resmî Gazete'de yayınlanmış olup 17 farklı kanunda önemli değişiklikler barındırmaktadır.
-
13.11.2024
Kira Sözleşmelerinde E-Devlet Dönemi Başladı!
Hazine ve Maliye Bakanlığı ("Bakanlık"), 2022 yılında yürürlüğe koyduğu 2023-2025 dönemini kapsayan Kayıt Dışı Ekonomiyle Mücadele Eylem Planı'nda ("Eylem Planı") tarafların karar alma süreçlerini desteklemek ve risk analizi çalışmalarını yürütmek üzere kira sözleşmelerinin e-Devlet kapısı üzerinden düzenlenmesini sağlayacaklarını duyurmuştu. Bu çalışmanın birinci aşaması 4 Kasım 2024 tarihi itibariyle e-Devlet kapısı üzerinden uygulamaya konulmuş olup ikinci aşamasının ise yıl sonunda uygulamaya konulacağı öngörülmektedir.
-
11.11.2024
Dijitalleşen Piyasalarda Yeni Dönem: Rekabet Kurumu'nun 2024-2028 Stratejik Planı Yayınlandı
Rekabet Kurumu ("Kurum"), dijitalleşmenin hızla dönüştürdüğü piyasa dinamiklerine uyum sağlamak ve rekabetçi bir ekonomik düzeni korumak amacıyla 2024-2028 Stratejik Planı'nı ("Stratejik Plan") yayınladı. Stratejik Plan, küresel rekabet ortamında yaşanan değişimlerin etkisiyle dijital piyasalarda oluşan yeni düzenlemeler ve gelişen teknolojiler ekseninde hazırlandı. Kurum, bu sayede piyasaların adil ve rekabetçi kalmasını sağlamayı hedefliyor. Ayrıca tüketici refahının artırılmasına odaklanılacağı açıkça belirtiliyor.
-
31.10.2024
Standart Sözleşme Bildirim Modülü Hakkında Kamuoyu Duyurusu Yayımlandı
Standart Sözleşme Bildirim Modülü Hakkında Kamuoyu Duyurusu 24.10.2024 tarihinde Kişisel Verileri Koruma Kurumu'nun ("Kurum") internet sitesinde yayımlanmıştır. Kişisel Verileri Koruma Kurulu'nun ("Kurul") 17.10.2024 tarihli ve 2024/1793 sayılı kararıyla, standart sözleşme bildirim süreçlerinin daha hızlı ve etkin bir biçimde yürütülebilmesi amacıyla "Standart Sözleşme Bildirim Modülü" (Modül) oluşturulmuş ve bildirimlerin Modül üzerinden internet ortamında da yürütülebilmesine karar verilmiştir.