Kişisel Verilerin Korunması Mevzuatında Değişiklikler Yapılmıştır 03 Mayıs 2019
6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Hakkında Kanun’un yürürlüğe girmesinden sonra yürürlüğe giren Veri Sorumluları Sicili Hakkında Yönetmelik, Kişisel Verilerin Silinmesi, Yok Edilmesi veya Anonim Hale Getirilmesi Hakkında Yönetmelik ve Aydınlatma Yükümlülüğünün Yerine Getirilmesinde Uyulacak Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğ’de 28.4.2019 tarihli ve 30758 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Yönetmelikler ve Tebliğ ile birlikte değişiklikler yapılmıştır.

Yapılan değişikliklere ilişkin olarak sizlere aşağıda bilgi vermek isteriz.
VERI SORUMLULARI SİCİLİ HAKKINDA YÖNETMELİK:
Veri Sorumluları Siciline ilişkin usul ve esaslar 30/12/2017 tarihli ve 30286 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Veri Sorumluları Sicili Hakkında Yönetmelikte (‘’Yönetmelik’’) düzenlenmiştir. Yönetmelikte yapılan değişiklikler aşağıda bilgilerinize sunulmuştur.
İrtibat Kişisi’ne ilişkin olarak:
1. Gerçek Kişiler için de İrtibat Kişisi bildirimi yapılacaktır.
Yönetmeliğin 4. maddesinde, Türkiye’de yerleşik olan tüzel kişiler ile Türkiye’de yerleşik olmayan tüzel kişi veri sorumlusu temsilcisinin VERBİS’e kayıt esnasında irtibat kişisini bildireceği belirtilmişti. Yapılan değişiklikler sonucunda irtibat kişisinin bildirimi sadece tüzel kişiler için değil gerçek kişiler içinde gerekli kılınmıştır. Türkiye’de yerleşik olan gerçek kişiler için veri sorumlusu tarafından, Türkiye’de yerleşik olmayan gerçek kişiler için ise veri sorumlusu temsilci tarafından irtibat kişisi bildirilecektir.
2. Gerçek kişi Veri Sorumluları adına irtibat kişisi bilgileri, Veri Sorumluları Sicili’ne işlenecektir.
Yönetmeliğin 4. Maddesine göre sadece Türkiye’de yerleşik olan tüzel kişiler için Sicil’e kayıt sırasında irtibat kişisinin bilgilerinin Sicil’e işlenmesi gerekmekteydi. Yönetmelikte yapılan değişiklik ile hem Türkiye’de yerleşik olan veri sorumluları hem de Türkiye’de yerleşik olmayan veri sorumlularının adına irtibat kişisi bilgisinin Sicil’e işlenmesi düzenlenmiştir. Böylece hem gerçek hem de tüzel kişi veri sorumluları adına veri sorumlusu temsilcileri Sicil’e kaydı gerçekleştirecektir.
3. Veri Sorumluları Sicilinde yer alan İrtibat Kişisinin Adı Kamuya açıklanmayacaktır.
Yönetmeliğin 7. Maddesine göre, Veri sorumluları sicilinde yer alan bilgilerden veri sorumlusu, varsa veri sorumlusunun temsilcisi, adresi ve alınmış olması halinde KEP adresi kamuya açıklanacaktır. Yönetmelikte yapılan değişiklik ile irtibat kişisinin adının kamuya açıklanması ise kaldırılmıştır.
Kişisel veri envanteri’ne ilişkin olarak:
1. Kişisel veri işleme envanteri hazırlama yükümlülüğü getirilmiştir.
Yönetmeliğin 5. maddesinde yapılan değişiklik ile sicile kayıt yapmakla yükümlü olan veri sorumluları, Kişisel Veri Envanteri hazırlamakla yükümlü olacaktır.
2. Kişisel veri işleme envanterinde hukuki sebebe açıkça yer verilmelidir1.
Veri sorumlusu tarafından hazırlanması gereken kişisel veri işleme envanterinin içeriğine Yönetmeliğin 4 üncü maddesinde yer verilmiştir. Buna göre, kişisel veri işleme envanterinde; kişisel veri işleme amaçları, veri kategorisi, aktarılan alıcı grubu ve veri konusu kişi grubuyla ilişkilendirilerek oluşturdukları ve kişisel verilerin işlendikleri amaçlar için gerekli olan azami muhafaza edilme süresi, yabancı ülkelere aktarımı öngörülen kişisel veriler, veri güvenliğine ilişkin alınan tedbirler detaylı şekilde yer almalıdır. Yapılan değişiklik ile kişisel veri envanterinde hukuki sebebe de açıkça yer verilmesi gerektiği düzenlenmiştir.
Kayıt yükümlülüğü’ne ilişkin olarak:
1. Yıllık çalışan sayısı veya yıllık mali bilanço toplamı kriteri Kayıt Yükümlülüğünün istisnası kapsamına alınmıştır.
Yönetmeliğin 15. Ve 16. maddelerinde VERBİS sistemine kaydedilmesi ve bildirilmesi yükümlülüğüne tabi olmayan kişisel veri işleme faaliyetlerine yer verilmiştir. Kişisel Verileri Koruma Kurulu, Yönetmeliğin 16. Maddesinde yazılı kriterlere göre kayıt yükümlülüğüne istisna getirebilecektir. Yönetmelikte yapılan değişiklik ile Kişisel Verileri Koruma Kurulu, Veri sorumlusunun yıllık çalışan sayısı veya yıllık mali bilanço toplamını göz önünde bulundurarak da veri sorumlusunu sicile kayıt ve bildirim yükümlülüğünden istisna tutabilecektir.
Kayıt değişikliklerine ilişkin olarak:
1. Kayıt bilgilerinde meydana gelen değişiklikler, değişikliğin meydana geldiği tarihten itibaren 7 (gün) içerisinde bildirilecektir.
Yönetmeliğin 13. maddesinde yapılan değişiklik ile Veri sorumluları, sicilde kayıtlı bilgilerinde değişiklik olması halinde meydana gelen değişiklikleri, değişikliğin meydana geldiği tarihten 7 (yedi) gün içerisinde VERBİS üzerinde Kişisel Verileri Koruma Kurulu’na bildirecektir.
KİŞİSEL VERİLERİN SİLİNMESİ, YOK EDİLMESİ VEYA ANONİM HALE GETİRİLMESİ HAKKINDA YÖNETMELİK:
30224 sayılı Kişisel Verilerin Silinmesi, Yok Edilmesi veya Anonim Hale Getirilmesi Hakkında Yönetmeliği 28/10/2017 tarihinde Resmî Gazete’de yayımlanmıştır İlgili yönetmelik hükümlerinde yapılan değişiklikleri aşağıda bilgilerinize sunarız.
Kişisel verilerin silinmesi veya yok edilmesi talebinde süreye ilişkin olarak:
1. 24/3/2016 tarihli ve 6698 Sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunun 11. Maddesine istinaden ilgili kişinin Kişisel verilerinin silinmesini veya yok edilmesini talep etmesi halinde Yönetmeliğin 12. maddesinde yer alan sürelere tabi olacaktır.
6698 Sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’nun 11. Maddesinde kişisel verisi işlenen gerçek kişinin (‘’ ilgili kişinin’’) , haklarına yer verilmiştir. Yönetmelikte yapılan değişiklik ile ilgili kişiye 11. Maddeye istinaden veri sorumlusuna başvurarak kendisine ait kişisel verilerin silinmesini veya yok edilmesini talep etme hakkı düzenlenmiştir. Buna göre, kişisel verileri işleme şartlarının tamamının ortadan kalkması halinde ilgili kişinin talebi üzerine kişisel veriler silinir yok edilir veya anonim hale getirilir. İlgili kişinin bu konudaki talebi en geç otuz gün içerisinde veri sorumlusu tarafından sonuçlandırılacaktır.
AYDINLATMA YÜKÜMLÜLÜĞÜNÜN YERİNE GETİRİLMESİNDE UYULACAK USUL VE ESASLAR HAKKINDA TEBLİĞ:
30356 sayılı Aydınlatma Yükümlülüğünün Yerine Getirilmesinde Uyulacak Usul ve Esaslar Hakkında Tebliğ (‘’Tebliğ’’) 10/3/2018 tarihinde Resmî Gazete’de yayımlanmıştır. İlgili Tebliğ hükümlerinde yapılan değişiklikleri aşağıda bilgilerinize sunarız.
Aydınlatma yükümlülüğüne ilişkin olarak:
1. Veri sorumlusunun farklı amaçlarla kişisel verileri işleyen birimleri aydınlatma yükümlülüğüne tabi olmayacaklardır.
Veri sorumlusunun farklı birimlerinde kişisel veriler farklı amaçlarla işlenmesi durumunda, sözlü, yazılı, ses kaydı, çağrı merkezi gibi fiziksel veya elektronik ortam kullanılmak suretiyle aydınlatma yükümlülüğünün her bir birim nezdinde ayrıca yerine getirilmesi hükmü yürürlükten kaldırılmıştır.
___________________
1Aynı değişikliğe Kişisel Verilerin Silinmesi, Yok Edilmesi Veya Anonim Hale Getirilmesi Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik’te yer verilmiştir.
Diğer Haberler
-
27.6.2025
Konkordato Mühletinin Rehinli Alacaklılar Bakımından Sonuçları
İcra ve İflas Kanunu'nun 285. maddesi uyarınca, borçlarını vadesinde ödeyemeyen veya ödeyememe riski taşıyan borçlu, konkordato talep edebilir. Talep üzerine borçluya verilen mühlet süresince İcra İflas Kanunu 294/1 hükmü gereğince hiçbir icra takibi başlatılamaz; başlamış olanlar ise durur.
-
25.6.2025
Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Zorunluluğu
14 Şubat 2025 tarihli ve 32813 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğ ("Tebliğ") ile birlikte ticari defterleri elektronik ortamda tutmakla yükümlü olan ticaret şirketlerinin belirlenmesi, bu defterlerin elektronik ortamda oluşturulması, tutulması, saklanması ve ibrazı ile bu işlemlerin gerçekleştirileceği sistemin işleyişine ilişkin usul ve esaslarını düzenlenmiştir.
-
18.6.2025
Halka Açık Şirketlerde M&A Dinamikleri: Borsa İstanbul Üzerinden Yeni Yatırım Stratejileri
Son yıllarda Türkiye'de halka arzlar rekor seviyelere ulaştı. 2023 ve 2024'te çok sayıda şirket halka arz işlemi sonucunda Borsa İstanbul'da işlem görmeye başladı. Küçük yatırımcıların yoğun ilgisiyle dikkat çeken bu halka arzlar, şirketlerin şeffaflık ve görünürlük kazandığı önemli stratejik hamleler olarak öne çıkmakla birlikte önemli bir finansman aracı olarak da rol oynamaktadır. Halka arz ile birlikte halka açık şirketler/ ortaklıklar artık sadece küçük yatırımcıların değil, yerli / yabancı stratejik ve finansal yatırımcıların da radarına girmektedir.
-
16.6.2025
Yargıtay, Arsa Payı Karşılığı İnşaat Sözleşmelerine İlişkin Olarak Yıllardır Sürdürdüğü "Avans Tapu" Olarak Bilinen İçtihadından Vazgeçti.
Arsa payı karşılığı inşaat sözleşmeleri, ülkemizdeki inşaat sektöründe yaygın bir uygulamadır.
-
11.6.2025
Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği'nde Yapılan Değişiklik İade Kargo Ücreti Ve Elektronikte Cayma Hakkı
24 Mayıs 2025 tarihli ve 32909 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik ("Değişiklik Yönetmeliği") ile mesafeli satışlara yönelik önemli değişikliğe gidildi. Değişiklik Yönetmeliği ile gelen önemli değişiklikler şu şekildedir;
-
5.6.2025
İşçilere Bankalar Aracılığıyla Ödenecek İstihkaklara İlişkin Yönetmelik Değişikliği Hakkında
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından hazırlanarak 4 Haziran 2025 tarihli 32920 sayılı Resmî Gazete 'de yayımlanan "Ücret, Prim, İkramiye ve Bu Nitelikteki Her Türlü İstihkakın Bankalar Aracılığıyla Ödenmesine Dair Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına İlişkin Yönetmelik" 01.07.2025 tarihi itibariyle yürürlüğe girecektir.
-
30.5.2025
Enflasyon Karşısında Nafaka, Nafaka Artırımı ve Döviz Olarak Nafaka Ödenmesi Sorunu
Boşanma davaları sonucunda hükümle hükmedilen yoksulluk ve iştirak nafakaları, genellikle belirli bir tutar üzerinden sabitlenmekte ve yıllar boyunca ya aynı tutarda kalmakta ya da mahkemece belirlenen oranlarda sınırlı şekilde artırılmaktadır. Yine aynı şekilde yargılama sürecince belirlenen tedbir nafakasında yargılamanın uzun sürmesi ve yüksek enflasyon nedeniyle zaman içinde nafakanın yetersiz hale gelmesine neden olmakta; bu da nafaka uygulamasının işlevselliğini önemli ölçüde engellemektedir.
-
23.5.2025
Mazeret İzni Hakkı: Süreler, Uygulama Ve Değerlendirme
Mazeret İzninin Yasal Dayanağı ve Tanımı: İşçinin işgörme edimini yerine getirmesini engelleyecek ancak dürüstlük kuralı gereği çalışmasının kendisinden beklenemeyeceği bazı durumlarda işçinin mazeretli sayılması gerekmektedir. 6645 sayılı Kanun ile 2015 yılında getirilen düzenleme sonucu, işçilerin mazeret izni 4857 sayılı İş Kanunu'nun Ek Madde 2 hükmünde düzenlenmiştir.
-
20.5.2025
Arama Motorları Özelinde Unutulma Hakkı
Gün geçtikçe gelişen teknoloji ile, kişisel veriler dijital ortamda hızla kaydedilmekte ve uzun süreler boyunca saklanabilmektedir. Bu durum, bireylerin geçmişte yaşadıkları olumsuz olayların veya zamanla değişen fikirlerinin sürekli olarak erişilebilir olmasına neden olmaktadır. Özellikle arama motorları, bireylerin ad ve soyadı ile yapılan aramalarda çıkan sonuçları indeksleyerek kişisel verilerin geniş kitlelerce ulaşılabilir olmasını sağlamaktadır. Bu çerçevede "Unutulma Hakkı" bireylerin, dijital ortamda kendileriyle ilgili kişisel verilerin silinmesini ya da kişisel verilere erişimin kısıtlanmasını talep edebilme hakkı olarak öne çıkmaktadır.
-
16.5.2025
Türk Hukukunda Cezai Şart, Cezai Şartta İndirim ve Pratik Anlayışlar
Borçlar hukukunun temel kavramlarından biri olan "cezai şart", borçlunun edimini gereği gibi ifa etmemesi hâlinde, alacaklıya sağlanan önemli bir teminat işlevi görmektedir. Sözleşme serbestisi ilkesinin bir uzantısı olarak, taraflar borcun hiç ya da gereği gibi ifa edilmemesi durumunda önceden belirlenmiş bir bedelin ödenmesini kararlaştırmak suretiyle hem ifayı teşvik etmekte hem de doğabilecek zararların ispat yükünü hafifletmektedir.
-
13.5.2025
ABD Gümrük Tarifeleri ve M&A İşlemlerine Etkisi Üzerine Değerlendirme
ABD Başkanı Donald Trump, yakın zamanda "ekonomik bağımsızlık bildirgesi" olarak bir açıklamada bulundu. Buna göre de, tüm ülkelere karşılık esasına dayalı bir gümrük tarifesi yürürlüğe girdi. Türkiye için bu ek vergi oranı %10 olarak, yani, asgari oranda belirlendi
-
12.2.2025
EPDK Kararı: Elektrik Piyasası Şirketlerine Yabancı Yatırımcıya Pay Devirlerinde Sermaye Artırım Yükümlülüğü
1. Mevcut Düzenleme Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu ("EPDK" veya "Kurum") tarafından, elektrik piyasasında faaliyet gösteren şirketlerin sermayelerinde gerçekleşecek pay devirleri, Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliği'nin ("Yönetmelik") 57. maddesinde düzenlenmektedir.
-
29.1.2025
Türk Rekabet Kurulu 2024 Yılı Birleşme Ve Devralma Görünüm Raporu Yayımlandı
Türk Rekabet Kurumu, Rekabet Kurulu tarafından 2024 yılında gerçekleştirilen birleşme, devralma ve özelleştirme işlemlerine ilişkin raporunu ("Rapor") 7 Ocak 2025 tarihinde yayımladı.
-
17.1.2025
Halka Arz Şartlarında Mali Eşikler 2025 Yılı İçin Güncellendi
2025 yılı için Halka arz işlemlerinde aranan mali sınırlar hem Sermaye Piyasası Kurulu ("SPK") hem de Borsa İstanbul ("BIST") tarafından güncellendi. İşte dikkat çekici yenilikler;
-
22.11.2024
Elektronik Ortamda Açık Artırma Suretiyle Satış Usulü ve 9. Yargı Paketiyle Getirilen Yeni Düzenlemelerin Hukuki Boyutu
9. Yargı Paketi kapsamında yapılan düzenlemelerle birlikte, elektronik ortamda haczedilen malların satışı, İcra ve İflas Kanunu'nun 111/b maddesi kapsamında yeni bir yasal çerçeveye oturtulmuştur. Haczedilen malların satış işlemleri, Ulusal Yargı Ağı Bilişim Sistemi'ne (UYAP) entegre bir elektronik satış portalında açık artırma suretiyle gerçekleştirilmektedir. Ancak yasadaki boşluklar nedeniyle satış işlemlerinin nasıl gerçekleştirileceğine dair net bir uygulama sergilenememekteydi. Kanun koyucular tarafından elektronik satışa yönelik 8. ve 9. Yargı Paketi'nde yasaya eklemeler yapılması ve oluşturulan düzenleme, gerek icra süreçlerinin hızlandırılması gerekse satış işlemlerinin daha güvenli ve şeffaf bir ortamda yapılması açısından önemli bir adım olarak değerlendirilmektedir.