TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN (‘Kanun’)’A İSTİNADEN YÜRÜRLÜĞE KONULAN ‘SATIŞ SONRASI HİZMETLER YÖNETMELİĞİ’NDE DEĞİŞİKLİK YAPILDI. 17 Şubat 2020

12.02.2020 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan Yönetmeliğin yürürlük tarihi 01.07.2020 olarak belirlendi.

Sunuş

Üretici veya ithalatçılar, ürettikleri veya ithal ettikleri mallar için Gümrük ve Ticaret Bakanlığı (‘Bakanlık’)’nca belirlenen kullanım ömrü süresince, satış sonrası bakım ve onarım hizmetlerini sağlamak zorundadır.

Üretici veya ithalatçılar, yetkili servis istasyonlarını kendileri kurabileceği gibi, servis istasyonlarının verdiği hizmetlerden sorumlu olmak şartıyla, kurulu bulunan servis istasyonlarından veya servis organizasyonlarından da faydalanabilir.

Servis istasyonlarının kuruluşu, işleyişi, sayısı, özellikleri ile diğer uygulama usul ve esasları yönetmelikle belirlenir: Satış Sonrası Hizmetler Yönetmeliği (‘Yönetmelik’).

Bu Yönetmelik, üretici veya ithalatçıların satış sonrası montaj, bakım ve onarım hizmetlerini vermek zorunda oldukları mallar ile herhangi bir üretici veya ithalatçıya bağlı olmaksızın faaliyette bulunan servis istasyonları tarafından yürütülen hizmetleri kapsamaktadır.

12.02.2020 Tarihli Resmi Gazete’de Yayımlanan Değişiklikler

1. Kanun gereğince satış sonrası hizmet verilmesi zorunlu olan ürünler listesi güncellenerek yeni liste Yönetmelik ekinde sunulmuştur.

‘Ek’e şu linke tıklayarak ulaşabilirsiniz:
https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2020/02/
20200212-14-1.pdf

2. Satış Sonrası Hizmet Yeterlilik Belgesi

Kanuna göre, üretici veya ithalatçılar, yönetmelikle belirlenen mallar için Bakanlıkça onaylı ‘Satış Sonrası Hizmet Yeterlilik Belgesi’ almak zorundadır.

Değişiklik öncesinde ‘Satış Sonrası Hizmet Yeterlilik Belgesi’nin süresi dolması halinde yeniden başvuruya konu edileceği düzenlenirken, değişiklikle satış sonrası hizmet yeterlilik belgesinin geçerlilik süresi dolmadan yenilenmesi zorunluluğu getirilmiştir.

Satış sonrası hizmet yeterlilik belgesi başvurusunda bildirilen servislerde değişiklik olması halinde, bu değişikliğin Bakanlığa bildirim süresi olarak belirlenen 15 günlük süre, değişiklikle 30 güne çıkarılmıştır.

3. Servis İstasyonlarının Sorumlulukları

Yönetmeliğe göre, tüketicinin bulunduğu yerde yetkili servis istasyonunun olmaması halinde satış sonrası hizmetlerin verilmesinden, tüketiciye en yakın yerdeki yetkili servis istasyonu sorumludur.

Değişiklik öncesinde, Tüketiciye en yakın yerdeki yetkili servis istasyonunda satış sonrası hizmet verilmesinin mümkün olmaması durumunda; malın firma merkezine ya da diğer bir yetkili servis istasyonuna ulaştırılması ve geri gönderilmesi ile ilgili olarak tüketiciden nakliye, posta, kargo veya benzeri herhangi bir ulaşım gideri talep edilemez.’ şeklindeki düzenleme aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir: 

Tüketicinin tanıtma ve kullanma kılavuzunda yer alan talimatlara aykırı kullanımı söz konusu olmadıkça; yetkili servis istasyonları tarafından tüketiciden satış sonrası hizmete ilişkin herhangi bir nakliye, posta, kargo veya servis elemanlarının ulaşım gideri gibi bir ücret talep edilmesi mümkün değildir.’

4. Telefon Hattı

Satış sonrası hizmetlere ilişkin olarak tüketicilerin iletişime geçebilmesi için üretici veya ithalatçı tarafından bir telefon hattı tahsis edilmesi durumunda, bu hat ile ilgili olarak üretici veya ithalatçı olağan ücret tarifesinden daha yüksek bir tarife seçemeyecektir.

5. Servis İstasyonlarınca Düzenlenecek Belgeler

Yönetmelik gereğince, servis istasyonlarının, kendilerine kargo ile gönderilen arızalı mallar hariç olmak üzere; kendilerine teslim edilen veya kendileri tarafından teslim alınan arızalı mallar ile ilgili olarak malın teslim alındığına dair bir belge düzenlemesi zorunludur.

Yönetmeliğin ilgili maddesine yapılan ekleme ile, onarımın malın kullanıldığı yerde yapılması durumunda, bu belgenin düzenlenmesinin zorunlu olmadığı, belirtilmiştir.

6. Üretici, İthalatçı ve Satıcının Sorumluluğu

Değişiklik öncesinde, ‘Yönetmeliğe ekli listede belirlenen sayıda yetkili servis istasyonu kurmasına rağmen, her coğrafi bölgede servisi bulunmayan üretici veya ithalatçılar; malın kullanım ömrü süresince, servis istasyonu sayıları her coğrafi bölgede en az 1, toplam 7 servis istasyonu sayısına ulaşıncaya kadar malın bakım ve onarımıyla ilgili olarak tüketicilerden nakliye, posta, kargo veya servis elemanlarının ulaşım gideri gibi herhangi bir ilave ücret talep edemezler.’ şeklindeki düzenleme aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir: 

‘Tanıtma ve kullanma kılavuzunda yer alan hususlara aykırı kullanımlar hariç olmak üzere üretici, ithalatçı veya satıcılar garanti süresi içerisinde tüketicilerden nakliye, posta, kargo veya servis elemanlarının ulaşım gideri gibi herhangi bir ücret talep edemez.’

Üretici veya ithalatçıların internet sitesinin bulunması durumunda, tüm yetkili servis istasyonlarına ilişkin güncel iletişim bilgilerinin bu sitelerde yer alması zorunluluğu getirilmiştir.

Üretici veya ithalatçıların, ekli listede belirlenenden daha fazla sayıda kurulan servisler dâhil olmak üzere, tüm yetkili servis istasyonu bilgilerini Bakanlık tarafından oluşturulan Servis Bilgi Sistemine ilişkin internet sitesine otuz gün içerisinde doğru ve eksiksiz bir şekilde girmesi ve servis bilgilerinde değişiklik olması durumunda bu bilgileri güncellemesi zorunluluğu getirilmiştir.

7. Geçiş Hükümleri

01.07.2020 tarihinden önce onaylanan satış sonrası hizmet yeterlilik belgeleri onayı tarihinden itibaren 2 yıl geçerlidir.

Ekli listeye Yönetmelik ile eklenen yeni ürünlerden standardı olmayan ürünler için, Türk Standartları Enstitüsü tarafından hazırlanacak ilgili standardın yürürlüğe girmesinden itibaren 3 ay içerisinde, satış sonrası hizmet yeterlilik belgesi alınması zorunluluğu getirilmiştir.

Diğer Haberler